fbpx

Branding – att bygga varumärke

Visa upp ditt varumärke från sin allra bästa sida!

Att tänka på och bygga sitt varumärke är minst lika viktigt för ett litet bolag som för jättarna, och här är det viktigt att i ett tidigt skede förstå att det är du som ägare eller VD som är starten på bolagets varumärke. Du är ditt varumärke. 

Vilken känsla står ditt varumärke för? Dyr, billig, proffsig, snabb, hög service? Varumärket börjar från början med dig och ju mer tiden går, och företaget växer, så växer och bolagets varumärke. Häftigast i stan, exklusiv eller lokalt ekologiskt guldkor – ingen annan än du själv kan förmedla känslan du vill nå ut med. För att förstärka den känslan och också synas och göra dig påmind behöver du jobba med branding. Vi snackar tryck, material, foliering, kläder och giveaways. Allt bygger ditt varumärke!

Olika typer av varumärkesbyggande / Branding

Trycksaker

Digitalt är fantastiskt men ibland finns ändå behovet av kommunikation tryckt på hederligt papper.  Kanske har ni en prislista som fortfarande är enklast att ha på papper i butiken?

Snygga inbjudningar till ett event eller en broschyr att dela ut på en mässa tillsammans med visitkort, korrespondenskort och smidiga block är också varumärkesbyggande material som absolut fortfarande har sin givna plats.

3Plan hjälper er att producerar snygga och kvalitativa trycksaker – speciellt anpassat för era behov.

Fordon Foliering

Inget syns ju så bra som branding i lite större format – självklart ska företagsbilar, maskiner och fasader nyttjas för att bygga varumärke!

Vi hjälper till att ta fram och producera allt från bil- och maskindekor och mindre dekaler och skyltar till större flaggor och väggdukar. 

Möjligheterna är oändliga och det är förutom fantasin endast budgeten som sätter stopp för vad som går att göra.  Med den här typen av branding kan du verkligen se till att alla kommer ihåg ditt varumärke! 

Mässmaterial

Är det din monter besökarna kommer ihåg efter mässan?

När det kommer till mässor och event är det två saker du vill uppnå. Du vill bli ihågkommen och du vill ha besökare till din monter. För att lyckas behöver du ett koncept för mässan och som alltid – en plan för vad du vill ha ut av din närvaro.

3Plan hjälper dig att se till att ni sticker ut på mässan. Med en genomarbetad monter i rätt branding och med rätt mässmaterial till besökarna optimerar du konverteringsmöjligheterna. 


Hör gärna av dig för mer information om Branding och hur vi kan bygga ditt varumärke!

Just your logo is not your brand

Hur kan du jobba smart och effektivt med Branding?

Använd Branding

Det är ju faktiskt det absolut viktigaste. Att använda det material och de grejer som tagits fram. 

Lämna visitkort, pennor eller block på kundbesök. Se till att medarbetare har snygga kläder med företagets branding. 

Snacka löpande om hur ni bygger varumärke i vardagen. Hur kan olika avdelningar och funktioner jobba aktivt med branding? 

3Plan finns som stöd även i detta arbete om behovet finns. Vi har flera olika workshops och utbildningar i hur det interna varumärkesarbetet kan förbättras och effektiviseras!

Mer info finns både i vår blogg och under utbildningar. 

Lägg budget för Branding

För att få resultat krävs investering. Branding är tyvärr ibland en investering som känns tuff. Ger det oss en ROI på att ta fram pennor eller foliera bilarna? 

Det gäller att sätta in sin Branding i både marknadsplaner och strategier. Hur ska vi se till att det material och de produkter vi tar fram ger avkastning. 

Foliera bilar är exempel på en kostnad du alltid kan räkna hem. Den otroliga mängd exponeringar du får med en företagsbrandad bil kommer alltid vara värd investeringen. 

Reklammaterial som pennor eller block är lurigare medan en snygg keps eller tröja som ”alla” vill ha kan vara en större investering men ge mycket mer värde till dina kunder och därmed vara lättare att räkna hem. 


Välj Branding med omsorg

Möjligheterna och valen är oändliga. Du kan ju faktiskt välja att måla hela fastigheten i varumärkets färg eller skicka med en tröja i varje order. Men till vilken kostnad?

När du sätter din budget och väljer dina produkter, aktiviteter och material. Välj smart! 

Välj med omsorg de produkter eller de material som funkar i din bransch. Är det kepsar alla vill ha kommer dina fina pennor, trots att dom sticker ut och är något annat, kanske falla platt. 

Välj med omsorg när, hur och till vem du riktar dina aktiviteter och produkter. Kanske ska nya kunder inte få samma som de som hängt med sedan start?

Är du osäker på vad som funkar? Ja men gör en tävling eller en aktivitet där din målgrupp får rösta på vad som känns kul och ger värde. 


Läs mer om Kommunikation, Branding och Marknadsföring bloggen!