Strategiskt Varumärkesarbete
Strategi och Planering för ett varumärke är ett arbete som aldrig tar slut
Oavsett om du är i en start up eller sedan länge har en etablerad verksamhet kommer du behöva lägga kraft och fokus på strategi och planering. Varje år behöver sammanfattas och utvärderas. Varje kommande år planeras och struktureras. Det strategiska marknadsarbetet tar aldrig slut.
Ibland behövs ett omtag i både strategi och marknadsföring och ibland kan skogen vara svår att se för alla träd. I de lägena kan en extern part vara den både billigaste och kortaste vägen till framgång. 3Plan jobbar med både punktinsatser för exempelvis en kampanj och strategiskt arbete på sikt som en omprofilering av varumärket.
Vad menar vi med Strategi och Planering?
Strategi
Varumärkesstrategi, Företagets mission och vision, varumärkeslöfte och till och med företagets varför. Ibland måste man backa ett par steg för att komma framåt. Sätta sina planer och strategier på plats innan arbetet kan fortsätta framåt.
Planering och Strategi för ett företag behöver skapas i flera lager. En grov flerårig plan som sedan kokas ner till år, halvår, kvartal och månad.
Vad ska du göra? Hur ska du göra det? När ska det göras?
Vi kan hjälpa till skapa en varumärkeskompass, göra en varumärkeskalibrering, sätta en ny marknadsplan eller gör en content planering.
Vad som behövs beror på vart varumärket står idag och vilka mål som är uppsatta.
Planering
Försöker du nå ut till alla med ditt budskap kommer du i slutändan inte nå någon.
Vi hjälper till att välja kanaler och kommunikationsvägar med omsorg för att passa både resurser och budget. Gör hellre en kanal bra en flera dåligt. Många gånger når du längre med ett bra arbete än köpt reklam.
Egna webbplatsen, folierade bilar, tryck att lämna till kunder eller lokala event och kampanjer kan många gånger vara bättre investeringar än att ge sig på stora kostnader för att köpa breda reklamkampanjer online eller tex radio.
Här gäller det att ha en planering som dels går att hålla och dels följer budgeten. Vidare behöver varje aktivitet utvärderas och kunna räknas hem.
Kommunikation
Kommunikation handlar idag om så mycket mer än att tala om för kunderna vad något kostar – eller var kampanjpriset är just nu.
Idag handlar kommunikationen nästan mer om relationen mellan dig och din mottagare. Vi vill som konsumenter veta mer om dig än ditt pris.
Vem är du? Vad står du för? Vilka är dina värderingar?
Kommunikationen idag behöver ge din mottagare värde. Vi vill bli utbildade, berörda och underhållna. Det krävs så mycket mer än ett bra pris. Din kommunikation ska tydliggöra din kunskap och din produkts egenskaper löser mitt behov.
Försöker du nå alla – når du till slut ingen
Våra tjänster inom strategisk varumärkesarbete?
Alla företag är olika och därmed finns det nästan inte en verksamhet som är den andra lik. Det absolut viktigaste när det kommer till strategi och planering är att anpassa exakt efter de förutsättningar, utmaningar och möjligheter som finns. Inom detta område vill vi därför alltid ta ett initialt möte för att få hela bilden innan vi sätter en plan för ett samarbete. Du bokar enkelt ett första, helt förutsättningslöst, möte där vi stämmer av nyläget och ser vad vi kan hjälpa till med!
Varumärkesarbete
Vilken är ditt varumärkes värld?
Så länge du inte är Coca Cola eller Apple är troligen inte hela världen ditt varumärkes spelplan.
Har du inte jobbar med detta tidigare tar vi fram en varumärkeskompass där allt från ditt varumärkes varför till mission och vision tydliggörs.
Är det ett etablerat varumärke kan istället en varumäkeskalibrering vara aktuellt. En genomlysning över nuläget, hot och möjligheter för varumärket fram över.
Strategier och Planer
Behöver du köra en nystart eller har du kanske inte jobbat aktivt med ditt varumärke innan?
Ja, då börjar vi från början. Vi sätter upp strategier och planer. Kanske behövs en marknadsplan och kommunikationsplan. Vi tar det helt enkelt från början.
Det här arbetet är en förutsättning för att du ska kunna planera, genomföra och utvärdera ditt marknadsarbete.
Allt som ofta arbetar vi med en growthplan som är flerårig. Den kokas i sin tur ner till år, kvartal, månad och ibland ända ner på veckor för verksamheter i en väldigt rörlig värld.
Visuellt
Även det visuella brukar må bra av en omgång när man ändå är i farten med det strategiska arbetet. Håller det visuella uttrycket måttet och är det i enlighet med den grafiska profilen?
Det kan vara läge att uppdatera och utveckla hemsida eller sociala medier. Har det tillkommit några nya produkter eller tjänster som gör att bildspråk eller tonalitet behöver ses över?
En logotyp och en grafisk profil lever allt som oftast länge över tid men kan absolut behöva en liten uppfräschning och uppdatering. Att se över detta i samband med strategi och planeringsarbete är en mycket klok idé.
Ibland är det svårt att se vad det egna varumärket faktiskt behöver. Det kan kännas både övermäktigt och rörigt att börja eller ta ett omtag – vart ska man börja?
Vi hjälper dig. Kontakta oss så ser vi tillsammans över vad just ditt varumärke behöver!