Hemsidan är ofta det första man ser av ett Företag
Webbplatsen är företagets kontor och hjärta online. Se till så att den verkligen speglar er och det ni och ert varumärke står för.
En webbplats behöver vara uppdaterad och följa er grafiska profil. Man ska som besökare direkt känna igen ER. Webbplatsen behöver också vara sökmotoroptimerad för era potentiella kunder ska hamna, och stanna, på just er sida. Till sist måste ju innehåll och tydliga CTA finnas för att besökaren ska göra just det ni vill på hemsidan.
Helt ny sida eller uppdatera befintlig?
Från idé till publicerad sida
3 Plan kan hjälpa till att både bygga en webbplats från början eller uppdatera och optimera den ni redan har. Många gånger finns det potential i den befintliga – det kanske bara inte är någon som uppdaterar och jobbar med den kontinuerligt. Med en ansiktslyftning och kanske några nya relevanta sektioner kommer er webbplats nå nya nivåer!
Oavsett om ni behöver bygga en ny webbplats eller redan har en som skall uppdateras gör vi en grundlig analys över vad ni har för syfte och mål med sidan – ska den sälja eller informera? Finns de sidor ni behöver? Alla funktioner? Ska den användas som verktyg internt eller endast för era kunder?
Vi jobbar alltid med era mål och förutsättningar i fokus. Hemsida är för många företag en större investering och det gäller att lägga pengar och tid på de delar som verkligen ger er det ni vill ha. Som alltid börjar vi med att sätta en plan!
Bakom fasaderna på en hemsida
Att en hemsida är snygg, enkel att använda och levererar den info besökaren letar efter är viktigt. Men vad som är minst lika viktigt är allt som händer bakom. En sida måste sökmotoroptimeras och såklart behöver ni kunna få ut statistik på hur många besökare ni har. Sidan måste ha back up och kanske vill ni ha en pop up-ruta som erbjuder mottagaren att ta emot ert nyhetsbrev. Det finns mängder med extra funktioner som aldrig syns på själva sidan men som är avgörande för hur bra sidan kommer upplevas av mottagaren.
Färdig sida
När den färdiga sidan publicerats är den – inte klar. Den är just publicerad men nu ska den fyllas med content, uppdateras, spridas och locka till sig besökare. Det här arbetet tar egentligen aldrig slut – vi kan givetvis finnas kvar löpande och hjälpa till att bygga upp sidan över tid om så önskas.
Vanliga frågor om Hemsida
Det finns alltid en grund som ingår i alla sidor – sedan kan man lägga till specifika funktioner eller önskemål om tex fler undersidor.
Det som alltid ingår i en hemsida är:
Vi börjar alltid med ett inspirationsmöte där vi träffar en eller ett par från ert företag. Vi pratar igenom vilka behov ni har och vad ni känner att ni saknar i er kommunikation och marknadsföring. Vi sätter upp en lista med de punkter som vi ska ta med oss in i planeringsfasen samt planerar de kreativa möten vi behöver för att få era strategier på plats. Detta första möte är alltid kostnadsfritt.
En start-up work shop är vårt första rejäla arbetspass.
En kreativ workshop där vi tillsammans går genom vår workbook som ger oss en stabil grund att bygga vår plan på. Vi klargör hur ert företag ska uppfattas, vad ni står för och vart ni vill med verksamheten framöver.
Det blir en bladning av konkreta exempel, brainstormning, kreativa övningar, analyser och ”best practise”. Vad gör ni idag som funkar, inte funkar? Vad ska ni börja eller sluta med?
En Varumärkeskompass är ett komplett dokument för ert varumärke.
All information, underlag och insikter från Start Up-workshopen analyseras av 3 plan för att sedan sammanställas till er unika varumärkeskompass. Varumärkeskompassen visar vägen för hur ni externt och internt ska jobba med ert varumärke.
Varumärkeskompassen levereras digitalt men kan givetvis även tryckas för internt bruk.
Det är lite olika vilka behov man har men generellt kan man säga att en grafisk profil minst bör innehålla:
En logotyp i olika utföranden.
Färger, ett par grundfärger och kontrastfärger som kanske sticker ut lite extra.
2-3 olika typsnitt
Eventuella mönster, symboler eller andra grafiska element.