fbpx
10 misstag du gör i din marknadsföring - och hur du åtgärdar dem!

10 misstag i din marknadsföring – och såklart, hur du åtgärdar dessa! 

Det finns många B2B-företag både i Sverige och utomlands som gör ett jättebra jobb med sin marknadsföring. Men det finns också en hel del företag som skulle kunna lyfta sig rätt många snäpp om man bara undviker dessa 10 misstag i din marknadsföring.

Jag har valt ut 10 missar som jag upplever som vanliga – och som framför allt inte är så svåra att fixa till. Det är inte en fråga om att ha en stor budget, eller många marknadsförare. Det handlar mer om att våga tänka på ett annat sätt, och inse att det finns mer effektiva sätt att jobba på.

1. Du vet inget eller på tok för lite om dina kunder. 

Har du någon gång satt dig ner och funderat på vad dina kunder vill ha? Eller ännu bättre, har du frågat dem? Vet du vilka problem dina kunder har som dina produkter kan lösa?

För det är just det du ska göra. Lösa dina kunders mest kritiska problem och göra deras liv enklare och bättre. Gör du det i dina säljbrev, annonser, e-postutskick och så vidare? Eller berättar du bara hur förträffligt ditt företag är och hur länge ni har funnits?

Om du tar en titt på de flesta texter som skrivs så handlar de nämligen oftast just om företaget. Eller så beskrivs bara produktens  egenskaper och fakta. Det tråkar bara ut läsaren. Hon vill ha svar på frågan: ”Jaha, och vad får JAG ut av det här?”

Med andra ord: Dina potentiella kunder bryr sig inte om dig, din produkt eller ditt företag.Ledsen, men det är så det är. Kunden bryr sig bara om sig själv och vill veta om din produkt ger dem de fördelar de letar efter. Hur den löser något av deras problem och förbättrar deras liv. Tänk på det när du skriver. Det kommer att göra underverk för dina texter. Skriv om hur din produkt/tjänst löser dina kunders problem och därmed gör deras liv enklare och bättre.

Lösning: På med kundglasögonen. Sluta prata om dig och vad du säljer och prata om kundens problem och hur du löser dem. 

Vi lever i en snabb värld - allt finns en googling bort. Håll det enkelt och lös kundens problem.
Det går snabbt där ute – se till att du har full koll på ditt varumärkes varför.

2. Du har inte ett tydligt varumärke 

Har ni koll på ert företags varför? Ert högre syfte?

Världen vi lever i blir å ena sidan mindre och mindre samtidigt som utbudet blir större och större. Idag är det inga problem att klicka hem en vara från andra sidan världen men vi som konsumenter vill i samma veva ha närproducerat och handtillverkat. I denna ständigt föränderliga tillvaro är det viktigare än någonsin för företag och organisationer att hitta sitt fokus – sitt Varför eller why om vi ska vara lite internationella.

Att hitta sitt varför kan göras på olika sätt men vi förordar workshops och inkluderande möten med alla medarbetare! 

Att besvara frågan VARFÖR och jobba med värden, vision och mission kan leda er till svaret. 

Lösning: Ett starkt varumärke behöver en stabil grund av värderingar och budskap att stå på! Att jobba fram den grunden tar tid, kräver engagemang och samarbete men är värt allt när den är på plats. Skapa en varumärkesstrategi och tillhörande kommunikationsplan som ger en sammanhållen och långsiktig grund för all kommunikation. Och – håll er sedan till planen! 😉

Tips på vägen 

  • Börja bygga ert varumärke inifrån. 
  • Hitta era budskap och värderingar tillsammans.
  • Sätt strategi och plan – och följ dem!
  • Låt varumärkesarbetet ta tid. 
  • Se till att alla medarbetare är delaktiga. 
  • Arbeta tydligt, kontinuerligt och konsekvent. 
  • Följ upp och analysera.

Läs mer: Fallgropar i varumärkesbyggande – du saknar en stabil grund

3. Dina erbjudanden lockar inte till köp

Du kan inte tvinga fram ett köp. Du måste helt enkelt erbjuda något som i sin tur är för bra för att tacka nej till. Och hur du gör det? Jo, du ser till att jag inte behöver köpa grisen i säcken. Visa på andra som redan köpt och är nöjda och om det går flytta risken till dig själv.

Bauhaus t.ex. gör detta väldigt effektivt. De säljer otroligt mycket på pris och har en garanti som säger att hittar du varan till ett lägre pris någon annanstans, så får du köpa varan 12% BILLIGARE än hos konkurrenten. Nu kanske du inte kan erbjuda just det men att flytta risken till dig själv gör att det är lättare att locka till köp. En annan variant är tex att låta kunden testa produkten i 10 dagar och lämna tillbaka den om man inte är nöjd.

Lösning: PAKETERING! Hur du paketerar ditt erbjudande är, och kommer alltid vara, helt avgörande. Jobba med social proof (recensioner tex), så att kunden ser att andra redan är nöjda med din produkt. Effekten blir att jag som kund känner mig trygg redan innan köp. Se också till att hitta erbjudanden som funkar för just din målgrupp.

4. Du framstår inte som expert och trovärdig

Framstår ditt företag inte som professionellt och seriöst vid första anblicken spelar det ingen roll hur bra produkten är eller tjänsterna utförs. Framstår inte bolaget som tillräckligt professionellt kommer kunden leta vidare. Även om du löser kundens problem till punkt och pricka. Minsta tvekan inför dig eller din produkts förmåga att uppfylla förväntningarna gör att kunden kommer avstå från att slå till.

Om ditt företag framstår som professionellt eller inte är upp till betraktaren. Det handlar om känsla. Du kan tycka att du erbjuder en bättre produkt till bättre pris jämfört med dina konkurrenter och vara frustrerad för att du ändå säljer mindre än dem. Lösningen behöver vare sig ligga i att förbättra produkten eller sänka priset. Den kan snarare ligga i en förändrad bild av ditt företag eller dina produkter.

Lösning: Lova aldrig något du inte kan leverera på. Kan du inte bevisa det – säg det inte. Återigen – social proof. Det finns företag som mycket framgångsrikt enbart marknadsför kundrecensioner och referenser från nöjda kunder.

Lösning 2: Här kommer också helheten in i bilden. Lever din kundservice, lager, verkstad och förpackning upp till förväntan. Är säljarna trevliga och kundmottagningen snygg. Har du enhetlig branding och en väl fungerande hemsida? Återigen – det är upp till betraktaren. Alla dessa delar väger in den känsla som ligger till grund för om du upplevs som proffsig och trovärdig.

5. Du når kanske ut – men inte fram

Din annons når ut till mängder. Så bra, visst?! Facebook kan verkligen det här och du ser hur räckvidden bara rusar. Men betyder det att någon faktiskt LÄSER? Nope. Och din annons läses av EN person. Jag. Inte man, de och dem. Skriv till mig. Bara mig. Få mig att känna mig personligt utvald som fått just ditt budskap!

Såklart är det superviktigt att använda rätt tonalitet och språk beroende på vilken målgrupp du har. Men du pratar fortfarande med en person. Och den personen vill känna sig utvald och smart.

Lösning: Hoppa över generellt språk som “man”, “dom” och “vi” i ditt material. Skriv till mig från dig. Håll det personligt och anpassat i tonalitet och språk. Det gör under för hur jag mottar ditt budskap. Du når inte bara ut – utan fram. Big difference!

Signa upp dig!Missa inte 3Plan Update!

Ett utskick för företagare om
Varumärkesbyggande,
Kommunikation & Marknadsföring.
Tips, material och Checklistor!

6. Du krånglar till det eller är är för omfattande

Två varianter av samma problem. Låt oss börja med att knöla till det. Du är expert på ditt område och kan alla termer, ord och förkortningar. Men förstår din mottagare? Många gånger knölar vi till det för mycket i en tro om att det får oss att framstå som proffsiga och trovärdiga. Må hända att det stämmer till viss del men en gyllene regel – keep it simple!

Lösning: Berätta det du vill säga på ett sätt så att alla förstår. Det finns fler kunder där ute än de som förstår alla detaljer. Var inte rädd för att förenkla!

Till nästa variant – du har så mycket att säga att det blir sida upp och sida ner. Men i dagens snabb tempo vill vi ha svar på frågan. Nu. Jag kan sedan gärna återkomma när jag vill veta mer och fördjupa mina kunskapar. Tyvärr är många B2B-företag ivriga med att dela med sig ALLT och därmed blir sidor, filmer och dokument övermäktiga och besökaren lämnar utan sitt svar.

Lösning: Tänk istället på dina kunder köpprocess som en resa där de kommer tillbaka till dig flera gånger för att lära sig mer, och ställa frågor utifrån den nya kunskapen. Strukturera sedan ditt innehåll så att det matchar de olika stegen. Kom ihåg – keep it simple och förenkla!

7. Du saknar “hooks” och CTA

Din rubrik är den viktigaste komponenten i din text. Den har  en mycket viktig uppgift: den måste fånga läsarens uppmärksamhet och övertyga denne om att läsa resten av annonsen.  Det är alltså allt din hook har som uppgift. Fånga uppmärksamheten och få personen att läsa nästa mening.

Och mening nummer två ska få mig att vilja läsa mening tre. Ja du hajar grejen. Så din rubrik/hook är helt avgörande för att du ska få läsaren att komma till din poäng.

Lösning: Det finns två mycket effektiva sätt att fånga – leverera goodies direkt. Ge mig det bästa bums bara, vad får jag av att läsa vidare. Alternativt så visar du mig hur du kan lösa mitt problem. Alltså, du svarar på min fråga redan i rubriken.

Läs mer: Få läsaren på kroken med en bra hook 

8. Du testar inte material mot varandra

Det här min vän är en guldgruva! Testa alltid nya saker när du marknadsför dina produkter och tjänster. Och testa flera varianter samtidigt. Och – Sluta aldrig att testa.

Även om du får ett bra eller över förväntan resultat så testa vidare ändå. Kanske kan det bli ännu bättre eller så får du andra insikter som är värdefulla för ett annat erbjudande eller funkar för en annan produkt.

Gör inga stora skillnader, testa till exempel olika bilder, rubriker eller kanaler. Testa en premie i ett erbjudande mot en rabatt – vilket nappade flest på. Men håll dig till en skillnad åt gången så du lätt kan se vad det var som funkade.

Lösning: Lösningen här är att bara göra. Bara börja.

FOMO - utnyttja din kunds rädsla för att missa ett bra erbjudande
Vi vill inte missa något. Rädslan för att sumpa ett bra erbjudande kan vara precis det som behövs för att locka till köp!

9. Du utnyttjar inte din kunds FOMO 

Erbjudandet gäller bara idag eller de första 100 får det här priset. Självklart vill du inte missa en bra deal! Vi är faktiskt mer benägna att agera om vi riskerar att missa något än att bara dra fördel av något nytt.

FOMO, Fear of missing out, är ett fenomen som fullkomligt har exploderat sedan ”vi kopplade upp oss”. Vi missar ingenting och är ständigt medvetna om vad alla andra gör, köper, upplever och får.

Att locka med att ”missar du detta kommer aldrig erbjudandet åter” används av alla framgångsrika företag som arbetar med direktmarknadsföring. Varför? Därför att det funkar.

Lösning: Vad är din kunds FOMO? Klura ut det och börja utforma din erbjudanden efter det. Investering – typ ingenting. Ökad respons – bombsäkert!  

10. Du återanvänder inte bra material

Den här är bra. Riktigt bra!

Du hade ett inlägg på Insta som flög. Fick mer engagemang är något annat. Kör det igen! Du har troligen nya följare och de som såg det förra gången kommer troligen inte ihåg det ändå. Du har full koll på ditt material – men det har ingen annan.

Bra material kan återanvändas flera gånger om vilket innebär att du sparar både tid och pengar. Det behövs kanske någon liten ändring som exempelvis en ny bild eller formulera om rubriken. Uppdatera också detaljer eller ändra datum, plats, erbjudande. Det här gäller i princip allt material – det kommer vara nya besökare på mässan detta år. Nya potentiella kunder flyttar till ditt område.

Lösning: Kolla genom gammalt material och se vart du har dina guldklimpar. Damma av dom och kör igen! Håll koll på din statistik – det som funkar gör det av en anledning. Använd det igen och igen och igen. 

Behöver du hjälp att komma igång?

Då är det dags att runda av denna långa lista. Att jobba framgångsrikt med B2B-markandsföring kräver både planering, strategi och tålamod. Det tar sin tid. Och just det där med tid kan ju ofta vara en rejäl bristvara. Då kan lite hjälp utifrån vara den enkla, och effektivaste, lösningen. Hör av dig så ser vi hur du kan börja åtgärda dessa vanliga 10 misstag i din marknadsföring!

No responses yet

    Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *