fbpx

Categories:

Visuell kommunikation – därför är det så viktigt för företaget

Visuell kommunikation handlar om att använda bilder, grafik, färger och andra visuella element. Detta för att förmedla information och kommunicera med en målgrupp. Det visuella är alltså ett komplement till ditt budskap MEN! Idag ser vi det visuella FÖRST och sedan läser tex caption på instagram eller klickar in oss på ett blogginlägg. Därför är den visuella kommunikationen viktigare än någonsin för företaget! Med hjälp av en grym visuell kommunikation fångar du uppmärksamheten hos din målgrupp. Först bild – sedan läser vi vidare och tar till oss ditt budskap.

Visuella kommunikation för företag

Visuell kommunikation är viktig för företag på flera sätt. Låt oss kika på tre som jag tycker är de kanske viktigaste, och mest givande. 

För det första kan en bra visuell kommunikation hjälpa dig att skilja sig från konkurrenterna och skapa en unik varumärkesidentitet. För det andra kan en välplanerad visuell kommunikation bidra till att öka din försäljning genom att göra företagets produkter eller tjänster mer attraktiva för kunderna. Slutligen kan en effektiv visuell kommunikation hjälpa dig att nå ut till en bredare publik, särskilt på sociala medier och andra digitala plattformar där visuella element är viktiga för att få till en bra “hook”.

LÄS MERFå din läsare på kroken!

Vad är bra visuell kommunikation?

Bra visuell kommunikation handlar om att skapa en effektiv och attraktiv design som i sin tur kommunicerar budskapet på ett tydligt och övertygande sätt.

Här är 5 tips för att skapa bra visuell kommunikation:

Som alltid är första tipset – håll koll på din målgrupp!  Det är viktigt att du vet vilka personer du vill nå med din design och anpassar den efter deras behov och förväntningar.

Var tydlig. Se till att dina bilder, typsnitt och färger passar budskapet och lyfter det på ett effektivt sätt. 

Var konsekvent.  Använd samma typsnitt, färger och stil i din visuella kommunikation för att skapa enhetligt material med igenkänning. Här är din grafiska profil till stor hjälp . 

LÄS MERGrafisk profil, ett måste för företaget!

Testa vad som funkar. Prova olika varianter av din design till samma budskap och testa vilken som fungerar bäst. A/B-test som det kallas finns praktiskt nog med ett par klick på tex Metas plattform. 

Ha en klar call to action. Se till att dina budskap är tydliga och inbjuder till handling. Tydliga knappar i avvikande färg till exempel. Genom att använda uttryck som ”klicka här” eller ”skicka ett e-postmeddelande” förstärks det du vill ha ut av din design. 

Visuell kommunikation - därför är det så viktigt för företaget

Är bra visuell kommunikation nödvändig för att lyckas nå ut med sitt budskap?

Ja, visuell kommunikation är viktig för att lyckas nå ut med ett budskap, den hjälper till att förstärka och förtydliga meddelandet. Hjärnan processar visuell information 60 000 gånger snabbare än text och 90% av all information som hjärnan tar in är visuell. Det är siffror som talar för sig själva minst sagt. Visuella element kan också hjälpa till att skapa en emotionell koppling till publiken och ge en minnesvärd upplevelse av budskapet. Därför är det viktigt att använda rätt typ av visuella element, som färger, former, bilder och typsnitt, för att förstärka ditt budskap och nå ut till din målgrupp på ett effektivt sätt.

Vad är riskerna med att inte jobba med visuell kommunikation?

Förvirring. Om du har en otydlig visuell identitet kan det leda till förvirring. Igenkänningen finns inte där vilket gör att man inte känner för varumärket och budskapet.

Missade möjligheter. Ett företag som inte har en stark visuell profil riskerar att ha svårt att skilja sig från sina konkurrenter. Risken är då att det är svårare att få uppmärksamhet och ja, där missar du möjligheter till business. 

Svagt varumärke. Hemska tanke, eller hur?! Om du inte lägger fokus på din visuella kommunikation kan varumärket upplevas som svagt och ointressant, vilket kan göra det svårt att fånga kundernas uppmärksamhet och hålla dem engagerade.

Fel uppfattning. Om företaget använder en visuell stil som inte kommunicerar dess värderingar och budskap, kan det leda till fel uppfattningar om vad företaget står för och vilka tjänster eller produkter det erbjuder. 

Oprofessionellt. Om du inte jobbar med sin visuella kommunikation riskerar du att framstå som oprofessionell. Det blir spretigt och rörigt, vilket kan vara avskräckande för kunder och medarbetare.

Visuell kommunikation – därför är det så viktigt för företaget

Visuell kommunikation handlar om att förstärka och hjälpa oss att tolka och förstå information. Det handlar dock om mer än att bara ha bilder och grafik, det handlar om att ha rätt visuellt material over all – i alla kanaler, på webben och i tryck. Här är den grafiska profilen till stor hjälp för att säkerställa att rätt typsnitt, färger och layout används för att förstärka och tydliggöra både budskapet i sig men också varumärket i helhet. Ditt mål är att förmedla det önskade budskapet på ett tydligt och effektivt sätt, anpassat för din målgrupp och i linje med ditt varumärke. Easy peasy, right!? 

No responses yet

    Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *