fbpx

Ofta när vi börjar ett samarbete med ett nytt företag behöver vi börja med att se över den grafiska profilen. Vi märker att det är ofta som detta viktiga verktyg har fallit mellan stolarna och om det ens finns en grafisk profil sitter den utskriven i en pärm någonstans. Ett företags grafiska profil är vår absoluta favoritpusselbit för att få ihop kommunikation och marknadsföring visuellt.
Så låt oss prata lite om vad en grafisk profil är och varför ett företag behöver en. I detta inlägg använder vi oss av vår egna grafiska profil för att tydliggöra vad det hela handlar om.

Grafisk profil – vad är det?

En grafisk profil en typ av manual eller ramverk för hur ett företags logotyp ska användas tillsammans med färger, typsnitt och annan grafik. Syftet är att kunna kommunicera enhetligt för att bygga ett starkt varumärke. Genom att vara konsekvent med det visuella tydliggörs kommunikationen för mottagaren och det skapar en tydlig igenkänning.

En grafisk profil kan för ett mindre bolag vara samlad i ett dokument där man kan hämta olika delar. Vi jobbar gärna med ett samlat dokument i Illustrator där vi enkelt kan ta den grafik, färg eller logotype vi behöver. Större företag eller tex en kommun har ofta en massiv grafisk profil där man kanske har en hel hemsida speciellt för sin profil där kunder eller anställda kan ladda ner logotyper, typsnitt och färger som man behöver för sitt arbete.

Vilka delar bör finnas med i en grafisk profil?

Som sagt kan en grafisk profil vara allt från en logotype och en färg till en hel webbplats med material. Generellt sätt anser vi dock att man kommer en bra bit på väg och får en fin helhet i sin profil med nedan delar:

  • Logotyp – i olika format, färg, svartvit mm.
  • 1-2 primära färger (ofta den eller de som finns i logotypen)
  • 2-4 sekundära färger (gärna både ljusare och skarpare kontrast)
  • Ett eller två typsnitt
  • Grafiska element – mönster, del ur logotypen, ikoner mm.

Vad vill du kommunicera?

När man skapar sin grafiska profil är det såklart kul att den blir snygg. Men – vilka är ni? Vad står ni för? Vad vill ni säga? Och något än viktigare – vem är mottagaren? Er grafiska profil ska dels visa vilka ni är dels skapa rätt känsla och associationer hos mottagaren.

Används ett rött hjärta i tex en bild kommer mottagaren troligen få en helt annan känsla än om en svart dödskalle täcker hela skärmen. Det här är givetvis ett extremt exempel men även färger, typsnitt och tonalitet ger olika känslor och det är viktigt att man förmedlar rätt känsla för sitt budskap. Därför är det viktigt att tänka på vad alla olika element i er grafiska profil kan skapa för associationer hos den som ser er kommunikation.

Tips! Att kika på konkurrenters grafiska profiler är en mycket nyttig insikt – vilka typsnitt används? Några färger som sticker ut? Att kika på andra ger kunskap om både vad som kan vara er väg för att särskilja er men också vad som kan anpassas och användas för att skapa igenkänning. Obs dock att det såklart inte är ok att kopiera. Inspireras av andra – absolut. Kopiera rätt av – aldrig ok.

Låt oss kika på vår grafiska profil för att förtydliga lite.

Här är vår Grafiska Profil i ett kompakt format. Ett bra och överskådligt sätt att få känsla för hur alla delar passar ihop tillsammans.

Logotyp

En bra logotyp kan man lägga ner miljoner på och är en konstform i sig. Logotyper är har en enkel men samtidigt en ytterst komplex uppgift. Att informera och symbolisera ert företag. Gärna både och. Men – här skulle vi ändå vilja slå ett slag för det enkla. Vi har valt att hålla det konkret och ”dela upp” logotypen.

Logotypen är skapad från fria typsnitt som går att ladda ner på nätet. Dom är dock lite ändrade – 3 Plan har tryckts ihop tightare än originalet och Konsult har istället dragits isär. Vi har valt att ha ett tjockt tydligt typsnitt i just 3 Plan då det står för våra 3 verksamhetsområden. Konsult är lättare och i ett scripttypsnitt som känns mer skrivet för hand – lite för känslan av att det just är skrivet i efterhand. Det är också ett mer kreativt typsnitt vilket vi ju gärna associeras med. Vår logga är grått/svart som är vår primära färg men 3:an finns också i vår skrikrosa färg för tillfällen det passar.  

Kom-i-håg gällande Logotyp:

  • Helst funka i både färg och svart/vit
  • Synlig både mot ljus och mörk bakgrund
  • Vara tydlig så man lätt ser vad det står eller vad den föreställer
  • Funka i stort och litet format – eller finnas i variationer vid behov
  • Inte vara för lik något annat varumärke så att missuppfattningar sker

Typsnitt

Vad man jobbar med för typsnitt kan ha stor effekt. Det gäller att hitta balans men ändå vara intressant. För många typsnitt gör att allt ser rörigt ut. Ett väldigt udda typsnitt försvårar läsbarheten. När vi väljer typsnitt till en grafisk profil brukar vi utgå från ett serif-typsnitt och ett sans serif-typsnitt. Seriffer är de små tvärsträcken på bokstavsstaplarna. Ett klassiskt serif-typsnitt är t.ex. Times New Roman och ett klassiskt sans serif-typsnitt är Arial. Serif-typsnitt passar bra på rubriker och brödtext i tryck och sans-serif används i princip alltid för text som ska läsas på skärm.

Tips när man väljer typsnitt!

När man väljer typsnitt bör man tänka på att välja ett med många alternativa utseenden. Tex bold (Fet), light (tunt) och Italic (kursiv). I texter och trycksaker blir det väldigt platt om man inte kan ändra stilen på typsnittet. I det typsnitt man väljer för tex Rubriker eller korta caption kan man däremot vara lite ”modigare” och välja något som är mer utmanande

Vi har valt att ha 3 typsnitt då vi har två i logotypen och sedan ett för brödtext.

Färger som passar ert företag

Färglära är en hel vetenskap där färger har mängder med betydelser och kopplas samman med olika känslor. När man skapar en grafisk profil har man kanske ofta en logotyp eller annat att utgå från. Färgerna behöver ju givetvis harmonisera med varumärket och verksamheten. Att välja klarröd färg kanske inte är det bästa om man jobbar med yoga och spa medan en ljust beige eller grön blir helt fel man ska göra en profil för en sportbutik. Ett bra sätt att få rätt känsla i färger är att ta en bild från verksamheten – tex en match om det är sportbutiken. Använd sedan pipettverktyget i ett bildbehandlingsprogram och sug upp färger från kanske gräs, matchtröjor och flaggor. Dessa färger bör troligen ge rätt känsla till varumärket.

Tumregeln vi jobbar efter är att utgå från 1-2 primära färger och sen ha 2-4 kompletterande. Där vill man gärna ha dels ljusare och lättare färger dels någon kontrastfärg.

3 Plan har ljust grå som primär färg. Vi har sedan vitt, svart och mörk grå som kompletterande färger och till kontrast jobbar vi med en riktigt skrikigt mörkrosa/hallon-färg. Vi har även en dov lila för att ha ytterligare ett alternativ när det skrikrosa känns för starkt. Tanken är att hålla det relativt strikt och professionellt men ändå med en liten tvist av kreativitet och busighet i det rosa.

Grafiska element och Ikoner

Många grafiska profiler innehåller både en logotyp och en ikon. Ikon är en pytteversion av logotypen och kan vara en del av logotypen, hela logotypen i miniformat eller något som kompletterar logotypen. I vårt fall jobbar vi med bara vår 3:a när det inte finns plats i utrymme eller storlek för hela 3 Plan Konsult.

Många gånger gör vi också ikoner speciellt anpassade i utförande och färg för tex kontakt, mail och gilla. Det ger en lite extra personlig känsla att ha sina ”egna” ikoner.

Det var grunderna till en grafisk profil – något som alla företag verkligen behöver ha. Vill ni ha hjälp med att ta fram en grafisk profil?!

Bara klicka nedan så hörs vi!

No responses yet

    Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *