fbpx

Rule of Thirds är en gammal och väl beprövad metod för att skapa en snygg komposition. Detta är möjligen mer än metod än en regel. Det finns nämligen inte ett specifikt sätt att följa Rule of Thirds utan det är mer en guide för hur man kan tänka. Ett bra hjälpmedel att ha i bakhuvudet helt enkelt. Metoden går ut på att man placerar huvudmotivet (det man vill ha i fokus) på vissa ställen i bilden för att göra den mer intressant och harmonisk.

Tredjedelsregeln – så här funkar den

Rule of Thirds kallas för tredjedelsreglen på svenska och som så ofta är ju översättningen inte helt perfekt då det som sagt inte är en direkt regel. Hur som helst – principen för denna metod är att bilden delas in i 9 rutor fördelat på 3 x 3. Därav namnet där varje sida i bilden blir uppdelad i 3 delar. Motivet ska nu passas in i dessa 9 rutor så att två tredjedelar blir dominanta och en icke dominant.

Två delar i denna bild är dominanta och fokus ligger på mobilen. En betydligt mer intressant bild än om mobilen hade legat mitt i bilden. Då hade med största sannolikhet också mobilen täckt hela motivet bakom och det enda betraktaren sett hade varit skärmen. Inte alls samma djup.

Finns just en specifik detalj som ska lyftas bör denna placeras i någon av de 4 brytpunkterna. I exemplet ovan ligger mobilen i brytpunkten ovan till höger medan bilden nedan verkligen lagt fokus enbart på brytpunkten nere till vänster.

Fokusen i bilden läggs alltså på den ena sidan alternativt högre upp eller längre ner än mitten. Ofta sätts det ”viktiga” i bilden mitt centrum för att det känns naturligt. Att som i bilden ovan lägga köksön lite i sidan i bild får dels med hela köket och gör bilden mer intressant. Ögat får också lite mer att jobba med då vinklarna blir roligare och det finns fler detaljer att titta på. Det i sin tur gör att betraktaren tittar på bilden under längre tid – vilket ju är PRECIS det vi vill om bilden är på tex företagets Instagram. För ju längre betraktaren stannar på just ert content, ju mer exponering får ert inlägg!

Metod – inte regel

Även om detta sätt på ett enkelt vis hjälper till att skapa fina bilder är det viktigt att komma ihåg att det aldrig finns en perfekt komposition som funkar på alla motiv. Det finns däremot en uppsjö av ”regler” som just denna att ta till för att få vägledning. Tittar man på professionella bilder så ser man ofta spår av dessa regler vare sig det har varit fotografens intention eller inte.  

Produktbilder eller bilder som tas just för att visa en produkts detaljer eller bilder för instruktioner är exempel där man definitivt får ut mer av bilden i direkt fokus i center av bilden. Sedan finns det bilder som mår allra bäst av att man bryter mot alla regler i boken – då är vi inne på abstrakt fotokonst.

Foto för Kanaler och webb

För oss som jobbar främst med bilder för att förstärka och lyfta budskap i sociala kanaler och webb är dock denna och andra metoder väldigt tacksamma att jobba med. Vi vill skapa intressanta bilder. Vi vill ha bilderna harmoniska, coola, snygga, häftiga och inspirerande. Allt för att vårt budskap ska nå ut och att vi når höga antal gillanden, kommentarer och interaktion.

Bästa tipset för att få en bra bild

Avslutningsvis bara – det allra bästa tipset vi har är att fota. Mycket. Alltid. Inte ens de bästa proffsen sätter bilden på första försöket. Ta många bilder, oavsett motiv, så att det finns att välja på när content sen ska produceras. Är turen framme kanske det finns bilder för ett flertal inlägg eller så blev det i alla fall en bra bild där alla log samtidigt eller solen kom fram.

Lycka till med fotandet!

Vill ni ha hjälp med att fota, skapa content eller ta fram budskap kanske?

No responses yet

    Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras.

    Signa upp dig!

    3Plan News -
    Inspiration, tips och guider en gång i månaden!

    Vi snackar Varumärkesbyggande, Kommunikation och Marknadsföring för företagare!