10 Tips för din digitala marknadsföring
Idag bjuder vi på 10 konkreta tips för din digitala marknadsföring. Men innan vi börjar tänkte vi kika lite snabbt på vad digital marknadsföring faktiskt är och vart den här digitala marknadsföringen äger rum. Digital Marknadsföring är helt enkelt marknadsföring som sker online. Du marknadsför produkter eller tjänster via dina digitala kanaler och plattformar. Det kan vara dator, mobil, surfplattor och numera även klockor. Så långt är alla med. Men det som skiljer sig numera är att marknadsföring och kommunikation blandar ihop sig. Läs vidare så förklarar vi.
Målsättning med din digitala marknadsföring
Idag befinner vi oss online ett antal timmar varje dag. Vi jobbar online men har även hela vårt liv i våra telefoner. Målsättningen med digital marknadsföring är givetvis att få affärer och bygga varumärke. Men utvecklingen i framförallt sociala medier har också fått oss att gå förändra marknadsföringen. Det som förr var rena säljbudskap och erbjudanden är idag ersatt av interaktion och byggande av Communitys. Begreppen har flyttats från erbjudande till att ge värde. Så när vi idag pratar om marknadsföring är det faktiskt mer av att finnas där som något kunden VILL läsa och se mer av. Kort sagt – mindre sälj mer information och interaktion.
Digital Marknadsföring är träffsäker
Verktygen är många och möjligheterna ännu fler. Den digitala marknadsföringen kan riktas mot olika kanaler och målgrupper. Med hjälp av all den information som vi hela tiden delar med oss av när vi är online kan verktygen plocka ut mycket specifika målgrupper. Det här är just nu en het potatis och i samma takt som verktygen för att spåra blir bättre ökar möjligheterna för användarna att säga nej till samma spårning. Det gäller att hänga med i svängarna!
Listan – 10 tips för din digitala Marknadsföring
Då ska vi ge oss in på listan. Tipset är att faktiskt se till att du kan checka av alla 10 punkterna. Den ena funkar nämligen inte alls lika bra om du inte har den andra. I den här listan har vi helt uteslutit att köpa sig framgång. Givetvis kan du sponsra inlägg och köra samarbeten eller andra betalda vägar men vi tror stenhårt på att ändå göra grovjobbet. Har du en grym grund att stå på kommer du nå framgång. Och vill du ändå boosta på toppen kommer du haft nytta av allt arbete innan ändå!
1. Definiera din målgrupp
Vem är din kund? Vilka vill du ska bli dina kund? Försöker du bara nå så många som möjligt?
Försöker du nå alla – når du till slut ingen. Har du en idealkund är det just denna kund du ska skriva för. Ett tips är att skapa en persona och faktiskt tänka att alla inlägg skrivs till just denna person. Var inte rädd för att bli snäv. Ju tightare nisch du har desto lättare är det för dig att faktiskt nå just din idealkund.
Exempel: Vår kund som jobbar med inredning arbetar mot sin persona A. Hon är kvinna, 30-50 år, gillar färg och form, tycker om att få lyxa lite i vardagen. Hon värdesätter sin tid och tycker om att ha ett fint hem som hon kan vara stolt över.
2. Vad är målet med din digitala marknadsföring
Tillbaka på målet. Det är verkligen A och O för att lyckas. Varför du och ditt företag finnas på sociala medier är viktigt. Vad du vill uppnå är nästa mål att ta med i planen. Varför vill du synas och vilka effekter är du ute efter? Sätt gärna tydliga mål som du lätt kan mäta. Här vill vi dock uppmärksamma att antal följare tex kanske inte är det bästa sättet att mäta. 100 följare där alla är aktiva och ger business går ju inte att jämföra med 10000 följare där ingen märks.
Exempel: Vårt eget konto har knappt 300 följare. Ett mycket litet konto med andra ord. Men vi har istället hög engagemangsgrad. Det är den feedback i form av klick, kommentarer, delninagr och andra åtgärder som görs på vårt material.
3. Sätt en plan för din digitala marknadsföring
Planen. Syfte och mål är på plats. Nu är det dags för den konkreta planeringen. Vad ska du skriva om. Vilka budskap vill du nå ut med? Sätt upp en plan med 3-5 content pilars – de innehållspelare du ska bygga din kommunikation kring. Kom ihåg att hålla det smalt. Spreta inte för mycket och välj ämnen där du kan ge värde och beröra men ändå nå fram med dina budskap.
Exempel: Vi har 3 pelare som vi jobbar med; Kommunikation, Marknadsföring, Branding. Inom dessa pratar vi om företagande, företagskultur, sociala medier, varumärkesbyggande och både internt och externt arbete inom dessa områden.
4. Var relevant
Du vet vem du ska skriva till och vad du ska skriva om. Håll dig nu till det! Med planen på plats kan du skapa innehåll som är relevant och något din mottagare faktiskt är intresserad av. Fokusera på att ge värde, utbilda och beröra – inte sälja. Här är den gyllene 80/20-reglen perfekt. 80% värde och 20% sälj. Men det här är ju marknadsföring tänker du – ska vi inte sälja?! Jo, det är såklart därför vi gör det. Men formatet behöver ge mer än ett extrapris. Det ser vi igenom och kommer då inte följa dig. Var bjussig och dela med dig av tips och tricks, dela med dig av er vardag i produktion.
Exempel: Vår kund hyr ut maskiner och verktyg. Istället för att bara ha Hyr maskin här-budskap delar vi innehåll som ger värde. Tex en lövblås. En checklista på 5 saker du behöver göra i trädgården inför vintern för att din trädgård ska må bra. En av punkterna är att räfsa upp alla löv. Och se där – då behöver man ju en lövblås. Och en sån kan man hyra!
5. Ärlig och Autentisk
Var ärlig. Autentisk är just nu ett modeord i branschen och kan tyckas börja bli lite uttjatat. Men i dina digitala kanaler måste du vara på riktigt. Annars följer vi dig inte. Var gärna personlig. Vi vill interagera med människor. Vi vill ha känslor. Här vill vi också slå ett slag för att vara ärlig med material också. Det är lätt att sno ett inlägg eller en idé. Men sno med stolthet. Gör en konkurrent nåt bra – gör ditt eget av det. Sno inte rätt av.
Exempel: En konkurrent har gjort en sjukt snygg video med en produkt i hemmiljö. Gör inte exakt samma. Tänk utanför boxen och gör istället en intervju tex. Du får fram samma svar men istället för att bara visa samma sak har du en annan infallsvinkel med frågor som besvarar att den här produkten är kanon att ha hemma.
6. Var lättsam i din digitala marknadsföring
Det är lätt att snöa in i sin marknadsföring – det är ju för att sälja din produkt du gör det. Men dina följare har inte samma fokus på din produkt. Lätta upp ditt flöde med material som är ”lättsmält” för din mottagare. Använda temadagar, sportevenemang, aktuella händelser och vardagsmaterial i dina kanaler. Koppla ditt varumärke och dina inlägg till vald händelse. Du får din mottagare att engagera sig i ditt varumärke utan att det känns påtvingat säljigt.
Exempel: Gör en omröstning om vilket lag man hejar på. Ska det vara kardemumma eller inte i kanelbullar till kanelbullens dag? Knyt ihop säcken med att visa hur ni äter bullar på lagret.
7. Var aktiv i ditt community
Då kommer vi till själva själen av sociala kanaler online. Var aktiv. Dela, gilla och kommentera dina följares konton. Svara på alla frågor. Hjälp till med att besvara frågor i flöden. Var den expert du är på ditt område. Den digitala marknadsföringen är inte en annons eller en kampanj. Den jobbar hela tiden. Så då måste du också göra det.
Exempel: Vår kund som jobbar driver en skönhetssalong har ett relativt stort instagram-konto. En dag postades en kampanj om specialpris på en behandling. Ett par dagar var kunden inte online. När sen kontot kollades fanns det en bokningsförfrågan i DM som gällde – igår. Där hade man missat en bokning för att man inte var tillräckligt aktiv.
8. Sharing is Caring
Så viktigt. Så enkelt. Var schysst. Dela med dig av kunskap, tips och hacks. Men var inte heller rädd att dela andra bra inlägg som andra gjort. Dela vidare sidor med bra innehåll. Dela vidare dina kunders inlägg där de kanske visar att de nyttjar din produkt. Det kan betala sig fortare än du tror.
Exempel: En av våra kunder har precis startat upp online. Vi delade vidare en kunds inlägg där kundens produkt syntes. Det tog inte mer än nån timma innan telefonen ringde och det blev en ny affär. En av kundens kunder hade sett inlägget och ville ha samma produkt.
9. Analysera resultaten av din digitala marknadsföring
Allt jobb utan att analysera resultaten. Det går ju inte. Här kan vi bara tipsa – du måste själv sen hitta vad och på vilket sätt du vill mäta. Kanske är ökningen i försäljning du ser i ditt affärssystem tillräckligt. Kanske är statistiken i Instagrams eller Facebooks verktyg nog för att du ska se att följarskaran ökar och engagemangsgraden går upp. Har du ökad trafik på din sida och fler köp gjorda online ser du resultaten där. Här måste du hitta din väg. Vilket leder till vår alldra sista punkg
10. Det finns inget ”Så här måste man göra”
Det finns inget facit. Inget rätt svar för alla. När det kommer till sin närvaro och marknadsföring online måste man hitta sin väg. Planera, utför och analysera. Göra om och göra rätt. Vilka inlägg funkade och gav bra engagemang? Gör mer av det. Vad gav inget resultat alls? Gör inte om det. Det enda som är helt säkert är att arbete lönar sig.
Har du fastnat eller inte börjat att aktivt jobba med strategisk marknadsföring online? Kanske behövs mer hjälp än bara tips för din digitala marknadsföring? Ta hjälp av en kommunikationsbyrå. Vi på 3Plan kan hjälpa dig att starta upp kanaler från början eller se över och sätta en ny plan om du fastnat!
No responses yet