En ambassadör för ett varumärke kan ha många namn. Bara på senare år har benämningar som brand ambassador, influenser och brand advocate med flera blivit vanliga när man pratar marknadsföring och varumärkesbyggnad. Enkelt förklarat kan man gå till väga på två sätt för att få talespersoner för sitt varumärke. Variant ett är att ni är så bra att era nöjda kunder delar med sig. Variant två är att betala för att få andra att berätta om er. Att jobba med en influencer kan absolut vara effektivt men idag väljer vi att fokusera på den andra vägen. Hur kan ni jobba med era nöjda kunder – era ambassadörer – för att med deras hjälp nå ut till potentiella nya kunder?
Vad är en ambassadör?
Så, vilka av era kunder ska ni satsa på för att jobba med i detta avseende? Först och främst är det ju nöjda kunder. Återkommande kunder. Kunder som ni har en långvarig relation med. Dessa kunder kan bli era ambassadörer. För den här typen av arbete vill vi ha de kunder som är experter. De kunder som kan se vad en ny kund kan ha för frågor och funderingar – och också ha svaren på hur er tjänst eller produkt kan lösa deras problem. I grunden bygger det på att bygga förtroende och trovärdighet. Det är vad som gör att kunden vill komma tillbaka och handla hos er igen och igen.
Hur skaffar ni ambassadörer för ert varumärke?
Med ovan i åtanke är det på pappret enkelt – lös kundens hela problem med en långsiktig relation som mål. Sälj inte på för mycket och saker kunden inte behöver. Håll vad ni lovar och leverera därefter så att kunden alltid blir nöjd. Gör ett jäkla bra jobb på ren svenska. Och gör det om och om igen. Se till att alla era medarbetare är med på tåget och ser sin del i att göra kunden nöjd. Oavsett om det gäller service, ekonomi eller transport. För att kunder ska känna sig trygga i att vara ambassadörer för ert varumärke gäller det att alla delar i er relation fungerar.
Hur jobbar man med ambassadörer?
Har ni nöjda återkommande kunder som gärna delar med sig av sina åsikter och kunskaper om er? Grattis – då har ni en möjlig ambassadör för ert varumärke! Nu gäller det att hålla er ambassadör aktiv så ”ordet på stan” om hur bra er produkt eller tjänst är! Några tips på hur man kan jobba vidare:
- En till mig – en till dig. När en ambassadör tex tipsar en potentiell ny kund får både den nya och den befintliga kunden något av värde. Låt säga en rabattkod eller liknande som är relevant för er.
- Recensioner är ett ypperligt sätt att samla in bra och användbart material sagt om er. Håll det enkelt är bästa receptet för att få in svar. Ett par frågor och en möjlighet till egen kommentar brukar vara mer än nog. Publicera sedan svaren på er webbplats eller sociala kanaler så att potentiella kunder kan se vad andra tyckt.
- Referenser. Be era ambassadörer att vara referens. Kanske kan en ny potentiell kund få kontakta en av era ambassadörer inför ett köp för att höra deras erfarenheter och lösningar. Att få stämma av med någon som redan nyttjar produkten och tjänsten och är nöjd kan vara bland det bästa sättet att bli övertygad till köp.
- SOME. Givetvis ska vi jobba med sociala medier. Att låta en ambassadör ta över ert konto för en dag eller vecka är ett extremt bra sätt att visa upp er ur en nöjd kunds perspektiv. Att tagga och länka mellan er och era ambassadörers inlägg och poster ger båda parter mer trafik, engagemang och följare.
Summering
Att arbeta med en ambassadörer för ert varumärke kan vara både tidskrävande och i viss mån kostsamt beroende på upplägg och frekvens. Att planerat och löpande se till att samla in referenser och recensioner ger er viktiga insikter. Här kan ni se vilka kunder som är bra som ambassadörer samt vilka som är riktigt nöjda med er och era produkter eller tjänster. Precis som med allt annat gäller det att ha en plan för sitt arbete med ambassadörer. Gjort på rätt sätt och med rätt engagemang kommer i slutändan arbetet spara både tid och pengar samt leda till ökad försäljning.
3 Plan kan hjälpa till med arbetet med ambassadörer för ert varumärke. Kontakta oss för att höra mer!
No responses yet