Att jobba med sitt varumärke – det är jättelätt. Och jättesvårt. Och allt där i mellan. Det finns de som kommunicerar hej vilt till allt och alla men som faktiskt inte blir hörd av någon. Det finns också de som inte säger mycket alls men når ut till sin mottagare och målgrupp med vartenda ord. Vad är skillnaden? Jo, det är varumärket. Har du ett starkt varumärke med hög igenkänning hos din målgrupp och kommunicerar på rätt ställe kommer ni bli hörda! Utan plan och strategi faller er kommunikation platt! Låt oss kika på några vanliga misstag gällande varumärkesbyggnad. Och vad man borde gjort istället!Detta är del 1 av 7 i vår serie om vanliga misstag företag gör i sitt varumärkesbyggande.
Fallgrop 1 – Varumärket saknar stabil grund
Ni har en produkt eller tjänst. Ni tycker såklart att den är grym och borde sälja som smör i solsken och då är det väl bara att köra! Hur fel kan det bli? Svaret är jättefel. Det lockar att dra igång härliga kampanjer, skapa en cool webbplats och producera en ny reklamfilm. Utan en stabil grund av era värderingar och budskap blir det spretigt och osammanhängande. Börja istället med att bygga varumärket från grunden. Samla alla på företaget och gör detta jobb gemensamt så alla är med. Skapa en varumärkesstrategi och tillhörande kommunikationsplan som ger en sammanhållen och långsiktig grund för all kommunikation.
Och det viktigaste – Håll er sedan till planen!
Psst! Är ni helt nystartade och inte börjat med er varumärkesresa. Det är mycket som behöver kollas upp innan man sätter namn och logga. Se till att skapa något unikt redan från början – vi tipsar om en bra artikel hos Driva Eget HÄR om hur man tar det ända från början!
Improvisation istället för planering
Tillbaka till ”nu kör vi” en kort stund. Det är en balansgång mellan att planera ihjäl sig och aldrig komma till skott eller bara köra hals över huvud och se vart det barkar. Lite lagom är att föredra här. Planera och strukturera men var modig och våga kan man väl sammanfatta som ett bra motto. Att förankra ett varumärke är ett långsiktigt jobb över tid men under den tiden måste man prova och testa sig fram. Vad funkade och vad funkade inte? Vad kan vi ändra på för att nå längre eller sälja mer? Misstaget många gör att tro att man kan lägga grunden för ett varumärke under en konferens. Att det är gjort genom en punktinsats. Men att skapa en värderingsstyrd organisation kräver både tid och engagemang. Och det från alla på bolaget.
Saknar genomgående budskapsstrategi
Vad ni än ska göra så stäm av med er strategi. Följer det ni har tänkt era budskap och värderingar? Passar aktiviteten eller kampanjen in i er röda tråd? All er kommunikation måste stämmas av mot era kärnvärden och era långsiktiga mål. Risken är annars att ni istället för att bygga ett starkt varumärke lyckas göra precis tvärtom. När kommunikationen spretar – visuellt eller budskap spelar ingen roll – tappar ni er igenkänning och man blir som mottagare förvirrad. Varumärket som bygger på mjuka värden är ytterst känsligt och behöver backas upp med enhetlig kommunikation.
Alla är inte med i varumärkesbyggandet
Alla ska vara med! Enkelt att säga men svårare att få till i verkligenheten. Alla har sin uppgift och det blir lätt olika fokus för olika avdelningar. Jobbar ni i silos är det mycket svårt att få en värderingsstyrd organisation. Se till att göra alla delaktiga och bygg ett lag där medarbetarna stöttas så att alla kan kommunicera varumärket på rätt sätt i olika sammanhang. Ofta är det ledningsgruppen eller möjligen projektgrupper av olika slag som jobbar med varumärke, kommunikation och marknadsföring. Att bygga varumärke är något för alla i organisation. Varje medarbetare måste se sin del i helheten. Varumärkesarbetet ska absolut vara en stående punkt på månadsmöten så att insikter från alla delar av verksamhetens uppmärksammas.
Hur gör man då för att skapa en stabil grund för sitt varumärke!?
Enkelt förklarat – gör tvärtom vad vi tagit upp ovan. Lite mer utförligt bör man först och främst se detta arbete för vad det är, ett långsiktigt och aldrig färdig process. Att bygga ett starkt varumärke är ett arbete som aldrig blir klart. Det är ett arbete som kräver allas engagemang och fokus över tid.
Arbeta konsekvent och kontinuerligt med kommunikationen. Ta för vana att sätta upp detta på agendan. Vilka är våra budskap och värderingar – och varför? Lever vi efter dem och visar vi upp dessa i vårt marknadsarbete?
Se till att skaffa tydliga verktyg och mallar för planer och strategier. Att bara prata och möjligen sätta upp actionpoints i ett protokoll kommer inte räcka. Sätt årsplaner som sen bryts ner på kvartal och månad. Se till att skapa verktyg som ni kan jobba med aktivt i er verksamhet. Det viktiga här är att hitta processer och rutiner som HJÄLPER och ger något. Blir det istället ett extra moment med tveksam nytta kommer planerna glömmas fort.
Följ upp och analysera löpande ert arbete. En årsplan som görs i december för nästkommande år kan inte ligga i en låda till oktober. Ska ert arbete utveckla er och föra er framåt är analys och reflektion ovärderligt. Vad har funkat och vad behöver ändras? Har ni några best practise som hela bolaget kan ha nytta av? Ett bra knep när det gäller att få in resultat och analyser är att göra det till roliga aktiviteter. Säljtävlingar, antal klick, visningar eller besök i kundmottagningen – välj det som passar er verksamhet och gör mätning kul!
Sammanfattning för att skapa en stabil grund
Vad kan man då göra för att börja lägga grunden för sitt varumärke? Det finns såklart massor men med punkterna nedan kommer ni ta er en bra bit på väg och kommer under resans gång hitta verktyg och metoder som passar just er. Bryt ner delarna och ta en sak i taget. Våga testa och göra om. Ha hela tiden med er att detta inte kommer bli ”klart” utan är en ständigt pågående process.
- Börja bygga ert varumärke inifrån.
- Hitta era budskap och värderingar tillsammans.
- Sätt strategi och plan – och följ dem!
- Låt varumärkesarbetet ta tid.
- Se till att alla medarbetare är delaktiga.
- Arbeta tydligt, kontinuerligt och konsekvent.
- Följ upp och analysera.
I del 2 av vår Brandingskola ska vi prata om hur svårt det blir att bygga varumärke utan ert varför och syfte. Och såklart tips på hur man ska hitta förtagets ”why?”
Vill ni snacka Varumärke och Branding med oss?! Va kul – det gör vi mer än gärna!
3 Responses
[…] 1 – Varumärket har ingen stabil grund […]
[…] Del 1 – Det saknas stabil grund finns att läsa här! […]
[…] Varumärket saknar stabil grund – Del 1 […]