Nya ord att hålla koll på 2023
Epadunk, Putinpris, POV och GTWM… Listor av nya ord att hålla koll på 2023 bara öser ut på alla plattformar och kanaler. Såklart har jag plockat ut mina favoriter för att ge en liten trendspaning för vad som kan vara bra att ha koll på för att boosta din kommunikation med rätt tugg! Jag har också tagit med ett ord som jag tror vi kommer behöva håll koll på framöver – deepfake!
POV och GTWM
POV står för point of view och används ööööööverallt på sociala medier. Det hela bygger på att du delar en händelse ur din (berättarens) synpunkt. Förkortningen förekommer framförallt i memes och reels men har smugit sig in i marknadsföring och kommunikation.
GRWM är nya tidens OOTD (Outfit of the day). Influencernas favorit och också en grund till deras framgång. Att visa upp dagens outfit, gärna med affiliatelänkar, har under många år varit en guldgruva. Följarskaren shoppar glatt loss på allt snyggt som visas upp. Nu ska man jobba rörligt. Och självklart har då förkortningen anpassats – GRWM står för Get ready with me. Du får inte längre bara den färdiga outfiten utan får hänga med hela vägen från morgonrock till färdig outfit!
AI
Vi kan inte släppa 2022 och entra 2023 utan att ta upp AI – artificiell intelligens. I detta fall tänker jag främst på AI-genererade bilder. Numera kan vi skriva texter och ord som sedan AI skapar bilder av. Det finns otaliga varianter men jag gillar MyHeritage, du vet släkforskningstjänsten, där du kan ladda upp en bild och se hur du skulle sett ut under olika tidsperioder. Coolt!
Chatbotten ChatGPT
Denna måste såklart finnas med på listan. ChatGPT är en chatbot-teknologi utvecklad av OpenAI och kan på kommando skriva riktigt grymma texter om vad som helst. ChatGPT är tränad i otroligt stora mängder textdata och är kan skriva “människoliknande” texter. Det går att använda ChatGPT för att generera text – tex för en blogg – men också för att fuska. Flera universitet har redan höjt arga röster för att detta helt kommer få fusket att spåra ur.
Liveshopping
Ett koncept som poppat upp under pandemin. Du kan sömnlöst shoppa direkt under livesändningen! Du ser små länkar eller bilder i videon som du bara klickar på – och visp ligger plagget eller prylen i varukorgen. Shopping har aldrig varit enklare. Jag har mest sett detta i samarbeten mellan influencers och klädföretag men finns garanterat i fler branscher. Ett jätteroligt sätt att nå ut med sina produkter. Jag gillar formatet skarpt!
Ett utskick för företagare om
Varumärkesbyggande,
Kommunikation & Marknadsföring.
Tips, material och Checklistor!
Nyordslistan tar upp nya ord varje år
Institutet för språk och folkminnen släpper Nyordslistan i slutet av varje år, denna kom alltså i december 22. Listan samlar upp ord som poppat upp under året! Ett kul sätt att hänga med på vad som hänt och också hitta lite nya ord och begrepp som faktiskt kan vara användbara.
Hela listan med nya ord från Språkrådet kan du spana in här!
https://www.isof.se/lar-dig-mer/kunskapsbanker/lar-dig-mer-om-nyord/nyordslistan-2022
Epadunk
Att detta ord har fått en plats på “nyordlistan 2022” är bara så roligt. Men visst är EPA ett ämne som upprör. Kidsen i dessa vääääääldigt långsamtgående fordon ökar lavinartat och dunket blir högre och högre. Epadunk är därmed här för att stanna misstänker jag…
Putinpris
Alla är drabbade och då kommer ordet med på listan. Putinpris är då såklart priser som höjts till följd av invasionen av Ukraina. Sorgligt men sant – ordet är på listan.
Och så ett sista ord som verkligen ställer till det för oss. Ordet kanske inte kommer blir det mest använda men begreppet är något vi alla måste ha koll på.
Deepfake
Ett sista ord som verkligen är baksidan av AI och maskininlärning – Deepfake. Här handlar det om retuschering – i film och bild byts personen helt enkelt ut. Genom maskininlärning uppfattar du som mottagare det som äkta. Vi har filter som gör oss både snyggare, starkare och smalare. Deepfake tar det dock till ytterligare än nivå. Bedragare kan använda detta för att skapa riktigt hemskt, och falskt, matieral. Det kan vara förödande att byta en person på en bild eller ett videoklipp och sedan sprida den. Vi vet att vi ska vara källkritiska med med den här typen av verktyg kommer en helt ny nivå av källkritik behövas!
No responses yet