fbpx

10 Tips för att bygga ett starkt varumärke

Vi listar 10 tips för att bygga ett starkt varumärke utan en fet budget! Bygga varumärke, Branding och varumärkesbyggande åtgärder. Stora ord som ofta förknippas med reklambyråer, kampanjer och stora utgifter. Men allt förändras och så även möjligheterna för småföretagare att nå ut med sina budskap utan att lägga en förmögenhet. Är det lätt gjort? Nja. Går det? Absolut!

Med exempelvis en strategi och plan på plats, och viljan att jobba för det, kan du absolut bygga ett starkt varumärke med små medel.

Hur bygger du ett starkt varumärke på egen hand?

Är du små- eller till och med egenföretagare har du alla hattar på företaget. Du är både sälj, ekonomi, lager och reception eftersom företaget består av, just det, dig. Det är inte så lätt att hinna med alla delar och inte heller hänga med i alla nya kanaler och möjligheter för marknadsföring som finns där ute. Men som vi sagt så många gånger förut – ta dig tid att sätt en plan. Och lägg den på en nivå att du mäktar med över tid. Det gör att du har du alla förutsättningar för att lyckas. Då kikar vi på listan!

10 Tips för att bygga ett starkt varumärke

Listan är uppbyggd enligt den process 3Plan arbetar efter där vi börjar med planering, fortsätter med produktion och sen skrider till verket med presentation.

Planering – Strategiskt arbete

Här lägger vi grunden för varumärkets röst.

1. Skapa fokus

Vad gör ditt företag? Och då menar vi inte vad ni tillverkar eller säljer utan vad gör ditt företag för mig som kund? Vilket problem löser du? Ditt varumärke kan inte göra något jobb åt dig om du inte vet vad det ska ge svar på. Koka ner och fokusera på vad du ska göra för kunden. Låter lite luddigt men ett varumärkes värde byggs på känslor och jag som kund baserar ju det på om ditt varumärke löste mitt problem eller inte.

2. Mission Statement

Finns ingen bra svensk översättning så vi kör på den engelska termen mission statement. För ett statement är precis vad du letar efter. Vad är ditt företags uppdrag?! Det är ett statement – gärna bara ett par meningar kort – som förklarar vad du ska åstadkomma och stärker ditt företagets långsiktiga vision.

3. Ta kontroll

Med ovan två punkter fokuserade på kunden och uppdraget ska vi nu i stället vända oss inåt. Som småföretagare lever du ditt varumärke och du måste skapa ett varumärke som du tror på och förmedlar det du vill. Du måste själv tro på ditt varumärke till 100% (och gärna lite till). För om inte du tror på det kommer ingen annan heller göra det.

Det är många delar som påverkar och spelar in när du bygger varumärke. Klurigt att hålla reda på mellan varven. Men det finns hjälp att få – 3Plans tjänst Flexibel Marknadsavdelning kan vara precis den extra resurs du behöver för att få ditt varumärkesbyggande på banan!

Produktion – Kreativt och skapande arbete

Här skapar vi det visuella och rätt plats för varumärket

4. Logotype och Grafisk Profil

Lägg tid och en del av budgeten på att arbeta fram en Grafisk Profil innehållande logotyp, grafiska element, bildspråk, typsnitt och tonalitet. Enhetlighet oavsett val av material, kanal eller språk är helt avgörande för att bygga ett starkt varumärke. En av varumärkets viktigaste uppgifter är att skapa igenkänning hos kunderna. Det kan vara lockande att göra detta själv eller via ett billigare onlineverktyg. Tyvärr brukar det sluta med att du saknar de format du behöver för logotyper och får lägga ytterligare pengar på att göra om och göra rätt.

5. Content

Och så till den kanske viktigaste punkten. Det du visar. För att bygga ett starkt varumärke måste du göra mer än att sälja in det. Du måste beröra. Hjälpa. Utbilda. Det content, innehåll, du delar måste ge värde. Lägg absolut en del av budgeten här. Skapa guider, checklistor, instruktionsfilmer, inspirera och informera. Allt snyggt och enhetligt förpackat.

80/20-reglen är ofta använd här. 80% värde och 20% sälj.

6. Kanaler

Du har säkert hört uttrycket ”Om du försöker nå alla når du till slut ingen”. Det gäller även i arbetet med att bygga ett starkt varumärke. Är du inte Coca-Cola är inte hela världen din spelplan. Hitta ditt varumärkes värld och välj kanaler och plattformar efter det. Ett starkt varumärke betyder inte att det finns överallt – det ska finnas där det är relevant.

Presentation

Nu ska varumärket synas och höras!

7. Var konsekvent

Här passar 3Plans tagline väl in – Ha alltid en plan! Och framför allt, följ den. Var konsekvent och håll dig till den plan du satt i punkt 1-6. Med andra ord ska allt som har med varumärket att göra ska få mottagaren att känna precis det du känner. Det gäller både visuellt, tonalitet och budskap – allt hänger ihop. Det är grunden till att bygga ett starkt varumärke.

8. Kontinuitet

Planen gäller även kontinuiteten – att jobba upp ett starkt varumärke tar tid. Din målgrupp behöver se dig ofta för att skapa en relation till dig. Planera antalet kanaler och närvaro så att du klarar av att hålla det över tid. Ett starkt varumärke på en kanal är betydligt bättre än ett slarvigt på flera. Se därför till att kontinuerligt uppdatera din webbplats och de annonser, kampanjer och samarbeten du har. De ska vara relevanta och… se nästa punkt!

9. Anpassa efter målgrupper

Din kommunikation och marknadsföring kommer lyckas om du anpassar det efter din (eller dina) målgrupper. En kall målgrupp ska inte få samma kommunikation som en varm till exempel. Släng inte pengar i sjön på fel budskap till fel målgrupp. Din målgrupp behöver information och USP:ar medan dina befintliga kunder kanske ska ha specialerbjudanden och kampanjer.

Sista och kanske det viktigaste tipsen ändå – du blir aldrig klar med att bygga varumärke…

10. Arbetet med att bygga ett starkt varumärke är aldrig klart

Ett varumärke lever. Det är en ständig process som aldrig får stanna av. Grunden i ett starkt varumärke är att du håller vad du lovar. Om du inte utvecklar och anpassar kommer du inte kunna hålla vad du lovar – och både varumärke och verksamheten kommer dala. Så lova mycket – men håll mer – och sluta aldrig att bygga ditt varumärke.

Signa upp dig!Missa inte 3Plan Update!

Ett utskick för företagare om
Varumärkesbyggande,
Kommunikation & Marknadsföring.
Tips, material och Checklistor!

Sammanfattningsvis kan vi konstatera att det här med att bygga starka varumärken inte är helt enkelt. Det är komplext och många gånger klurigt. Det ska också tilläggas att detta är ett axplock av tips för hur man kan tänka. Att ta in hjälp för sitt varumärkesarbete av en kommunikationsbyrå är både smart, effektivt och ekonomiskt i längden. Gör de delar du kan och är bra på själv och ta hjälp på de andra. På det sättet säkerställer du att ditt arbete för att bygga ett starkt varumärke håller kvalité medan du frigör tid för att fokusera på din kärnverksamhet.  3Plan har en tjänst som vi kallar extern marknadsavdelning. Där kommer vi in och stärker upp de delar du har behov av och finns som bollplank och stöd i arbetet – på timme, i projekt eller löpande över tid. Kontakta oss gärna så berättar vi mer!

No responses yet

    Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *