fbpx

Hisspitchen – sälj dig själv på 30 sekunder!

Hisspitchen – sälj dig själv på 30 sekunder – har du med allra största säkerhet hört om tidigare. Men har du slipat på din egen?

Hisspitchen har ibland förknippats med dammsugarförsäljare och liknande ”krängande” men att en kort och slagkraftig hisspitch är precis vad du behöver för att snabbt och effektivt påverka en person om att just du är rätt. För uppdraget, jobbet, kunden eller investeringen.

Klassikern, och såklart därav namnet, är att du tänker dig att du står i hissen och plötsligt kommer personen du bara MÅSTE göra intryck på in. Du har 6 våningar ner till bottenvåningen och det är den tid du har på dig att sälja in dig. Använda din hisspitch.

Vad är en hisspitch?

Vad är då en hisspitch. Enkelt förklarat är det en kort och effektiv presentation av dig men OCKSÅ vad du gör eller kan hjälpa till med. Det handlar alltså mer om din mottagare. Vad kan du göra för denne. Syftet med en hisspitch är inte att få ett handslag och ett ja på plats (eller ett nej) utan mer att väcka intresse och öppna för att få utveckla vid ett senare tillfälle. Se det som en presentation för att få till ett möte. Du vet den där sista raden på din jobbansökan där du ber om ett möte för att få presentera dig själv lite mer utförligt.

Relaterat inlägg – Konsten att skriva offert

Varför ska du ha en hisspitch?

Behöver alla ha en hisspitch? JA!

Behöver du öva in din hisspitch efter ett manus? JA!

Vad händer när du vet att du måste vara både spot on och bara har 30 sekunder på dig. Du blir lite nervös och känner att du vill säga så mycket så du svamlar och har till slut missar det allra viktigaste. Därför ska du öva in din hisspitch så många gånger att den sitter i ryggraden. När vi står inför något som dels är superviktigt, dels är stressande, har du allt att vinna på att göra det du redan övat in. Och återigen, ditt mål är inte att få ett ja eller nej på plats. Ditt syfte är att väcka intresse för vidare samtal senare.

Vad ska en hisspitch innehålla?

Såklart kan man jobba med sin hisspitch på många olika sätt. Zlatan tex behöver nog bara säga hej så är han tillräcklig intressant för större delen av världens befolkning. Vi andra måste dock jobba genom våra 30 sekunder aningen mer.

Använd dessa frågor för att bygga upp din hisspitch:

  1. Presentation – vem är du
  2. Vad du kan/vill – vilket problem kan du lösa/vad kan du bidra med
  3. Vad gör dig unik – hur särskiljer du dig från andra
  4. Inbjudan – bjud in till samtal med en fråga

Låt oss bryta ner dessa fyra punkter lite mer för att få till en grym hisspitch.

Du är inte ute efter ett ja eller nej när du levererar din hisspitch. Ditt mål är att få möjlighet att utveckla och berätta mer senare.

Hisspitchen – sälj in dig själv på 30 sekunder

Presentationen

Såklart börjar du med ditt namn och vad du gör eller vem du är. Du har typ 5 sekunder på dig så det är inte mycket att vinka på. Välj noga. Är din titel nog? Eller bör du hellre använda dig av din arbetsplats eller kanske en erfarenhet eller liknande.

Exempel: Hej, jag heter Anne och driver en varumärkesbyrå.

För mig är det viktigare att få med att jag driver en byrå än att säga att jag gått på lärarhögskolan och pluggat pedagogik. I dessa få ord får jag med att jag jobbar med varumärken och driver ett eget bolag. Är det en potentiell kund jag pratar med är det helt avgörande att få med.

Tips!

Kom ihåg kroppsspråket. Mottagare kanske inte ens är riktigt med på banan än. Tala tydligt och öppet. Håll ögonkontakt och ha ett öppet och inbjudande kroppsspråk.

Vad du kan/vill

Hur kan du lösa mitt problem. På 10 sekunder. Nu förstår du hur viktigt det är att träna in den här meningen så den sitter som en smäck. Kan du på dessa 10 sekunder sammanfatta varför jag kan behöva anlita dig eller köpa av dig har du riktigt goda chanser att jag vill ha ett fortsatt samtal med dig vid ett senare tillfälle! Notera dock att du kan behöva ha lite olika varianter här beroende på om det är en kund, chef, investerare eller kanske en person du gärna vill jobba med.

Exempel: Vi gör varumärkesbyggande och kommunikation enkelt och effektivt för företagare.

I en mening har jag fått med två saker jag av erfarenhet vet att mina kunder ofta kämpar med. De vet att de måste bygga varumärke och driva sin kommunikation men tycker det är svårt att få tid och resurser att räcka till. Enkelt och effektivt är ord jag ofta får som anledning till att ta in en byrå.

Tips!

Försök vara avslappnad och så autentisk som möjligt. Var dig själv helt enkelt. Du vill inte att din mottagare ska se och höra att detta är en väl inövad mening som följer ditt manus.

Vad gör dig unik

Nästa 10 sekunder som nu ska särskilja dig från andra. Först och främst – att smutskasta konkurrenter eller snacka ner någon annan är INTE rätt väg att gå. Lyft dig själv utan att dra ner någon annan.

Exempel: Vi blir din externa marknadsavdelning i konsultformat och stärker upp de delar där ni behöver så att ert budskap når ut på rätt sätt på rätt ställen.

En mening där jag får in 3Plans tjänst och samtidigt igen trycker på att vi stärker upp där du behöver och får med det viktigaste i marknadsarbetet – att nå ut till målgruppen på rätt sätt med rätt budskap. Tänk på att unik inte är just UNIK. Ingen är nästan unik idag. Tryck på det som är DU och ditt budskap. Det finns ingen annan som just du.

Tips!

I den här meningen är det läge att jobba med dina egna värdeord och varumärkeslöfte. Jag jobbar ofta med just den meningen ”budskap på rätt sätt på rätt ställe” och ”extern marknadsavdelning i konsultformat”. Det är grunden i 3Plans erbjudande och är något jag gärna arbetar in även hos potentiella kunder.

Bjud in motparten

En bra hisspitch bör alltid avslutas med att bjuda in mottagaren. Ställ en fråga i slutet så att du liksom bollar över samtalet till motparten på ett smidigt sätt. Och du, våga vara tyst och vänta in svaret. Låt motparten få en sekund innan hissdörren öppnas för att svara.

Exempel: Hur jobbar ni idag? Har ni delar i ert marknadsarbete ni skulle vilja utveckla?

Det finns på riktigt INGEN företagare som kan svara nej på den frågan. Det finns alltid utrymme för mer, bättre, större sätt att nå ut till sina målgrupper och kunder. Här är jag tyst. Väntar in svaret…

Tips!

Dina 30 sekunder är i princip slut. Vad ska du göra med svaret? Jo. ha ditt visitkort redo. Att visitkorten inte behövs längre är dumheter. Här är läget där du snyggt skickar över ditt kort!

Runda av när ni ”kliver ur hissen”

Nu har du fått ett svar och därmed en öppning. Du har gett ditt kort och rundar av med att du gärna ser över om ni kan hitta ett tillfälle att prata vidare om vad det nu var som motparten nog ändå kanske vill ha hjälp med. Du var den som levererade din hisspitch och bör också vara den som föreslår en väg till nästa kontakt. Utgå från situation och vem du pratar med och se om du kan få till en tid för vidare samtal – ett samtal, möte eller mail med mer info.

Signa upp dig!Missa inte 3Plan Update!

Ett utskick för företagare om
Varumärkesbyggande,
Kommunikation & Marknadsföring.
Tips, material och Checklistor!

Öva på din hisspitch

Du vet vad man brukar säga – övning ger färdighet. Det är samma sak med din hisspitch. Skriv ner och öva genom att uttala pitchen högt. Kör olika varianter på samma sak, det gäller ju att det inte ska låta som att du övat in varje ord. Nu är det bara att testa. Funkar det inte första gången, skruva lite till nästa och testa igen. Ju mer du använder dig av den desto säkrare och mer proffsig kommer den bli!

No responses yet

    Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Signa upp dig!

    3Plan News -
    Inspiration, tips och guider en gång i månaden!

    Vi snackar Varumärkesbyggande, Kommunikation och Marknadsföring för företagare!