fbpx
10 tips på hur du lyckas med din marknadsföring

Hur du lyckas med din marknadsföring

Tips på hur du lyckas med din marknadsföring – behövs det? Ja , idag behöver du som företagare absolut tänka till och jobba mer smart och ”rätt” med din kommunikation. Samtidigt som det har blivit otroligt mycket enklare att nå ut med sin marknadsföring har det tyvärr också blivit betydligt svårare att nå fram. Informationsflödet är enormt och att ta sig genom bruset blir svårare och svårare vilket leder till att vi just måste jobba smartare. Vi möts varje dag av otroliga mängder intryck och såklart måste vi solla – vad är relevant och vad är ointressant?

Reklam eller marknadsföring

Nej fy, vi håller inte på med reklam längre – vi jobbar med marknadsföring!

Idag hör man sällan ordet reklam. Vi jobbar med marknadsföring eller kommunikation. Reklam är nära nog en svordom. Reklam är något vi idag gör allt för att undvika. Du köper premium på olika appar och tjänster och vips försvinner reklamen. Du sätter ”ej reklam” på brevlådan och väljer frekvent bort att titta på TV för ”det är bara massa reklam”. Men hur sjutton ska vi då nå fram när ingen vill veta av oss?

Du behöver vara smart när du jobbar med din marknadsföring. Sätta en strategi och plan som du sedan aktivt och hårt jobbar efter. Marknadsföring sköter inte sig själv – det krävs både tid, energi och kunskap om din målgrupp för att lyckas.

10 Tips på hur du lyckas med marknadsföring

Såklart finns det lite tips på vägen för att kanske tänka om, utveckla eller förbättra din marknadsföring. Några tips är väldigt konkreta medan andra är mer hur du ska tänka när du jobbar med din marknadsföring. Det finns ju tyvärr ingen exakt guide som funkar för alla men det finns absolut saker som är rätt att göra. Och då såklart också saker som du absolut bör undvika.  Det riktigt kluriga med grym marknadsföring är dock att det också finns tillfällen där något helt tokigt kan bli succé likväl som något som bör vara safe och beprövat faller platt. Det leder oss till punkt 1 i listan.

Var modig i ditt marknadsföringsarbete

Våga testa. Det kanske blir tokigt och kampanjen misslyckas eller så blir det tvärtom en succé. Visst finns det som sagt många saker som vi vet är rätt eller fel men begreppet tänk utanför boxen ska aldrig underskattas. Våga testa. Såklart måste du fortfarande tänka genom att du kan mista investeringen i kampanjen eller liknande. Att vara modig är inte samma sak som våghalsig.

Växla upp din kommunikation – gör inte mer reklam

Det här kan vara olika från bransch till bransch, det finns fortfarande massa relevanta ställen för reklam i annonsformat, men tipset är ändå att växla upp din kommunikation. Att kommunicera betyder att det är två deltagare som snackar med varandra. Det är dit du vill nå. Du vill nå fram – och få respons tillbaka. Lägger du all din budget på annonser blir det svårt att få den där kommunikationen och således svårare att lyckas med din marknadsföring.

Hitta ditt varumärkes värld

Var inte överallt. Försöker du nå alla når du till slut ingen. Välj dina kanaler och plattformar med omsorg. Vart finns din målgrupp? Det är där du vill synas. Du ska klara av att finnas där och du ska framför allt klara av att göra det bra. Varje varumärke måste hitta sin värld och det betyder absolut inte varenda social kanal som finns där ute. Återigen är det så viktigt att våga testa. Funkar det är det rätt men funkar det inte är det bättre att släppa helt än att göra det halvdant. Det skadar ditt varumärke mer än att faktiskt inte finnas där alls.

Var aktiv där du finns

En förlängning av föregående tips. Där du väljer att synas behöver du vara aktiv. Vill du nå ut behöver du vara där, driva kommunikationen och skapa engagemang. Att jobba med sin marknadsföring är arbetstid. Viktig arbetstid. Du behöver både planera in tiden och faktiskt göra jobbet.

Ge alltid värde och var relevant

När du skriver på sociala medier eller publicerar en artikel – var relevant. Du skriver för din målgrupp, inte för dig själv. Vad har din målgrupp för problem och hur kan du lösa det. Dela med dig av kunskap, tips, guider och instruktioner. Jobba efter 80/20-regeln. 80% värdeskapande och relevant innehåll – 20% sälj.

Direkt marknadsföring

Underskatta absolut inte direkt marknadsföring. Idag är det ofta fokus på sociala medier och webb men självklart är det kraftfullt och effektivt att ringa eller maila direkt till dina kunder. Andra sätt att direkt kunna marknadsföra sig är att delta i olika forum, nätverka på mässor eller event och såklart – din e-postlista!

Relaterad artikel: Därför ska du jobba med nyhetsbrev!

Gå old school  

Nu snackar vi gamla beprövade metoder som idag nästan har en förmåga att sticka ut. Ta tex visitkortet. Idag blir människor nästan förvånade när de får ett visitkort. Självklart ska du dela ut visitkort när tillfälle ges. Digitalt i all ära men visst är en snygg monter på en mässa eller en glossig inbjudan i posten ändå tilltalande. Det ena (digitala) behöver absolut inte utesluta det andra!

Ambassadörer

Den kanske bästa marknadsföringen du kan få. Andra som sprider dina budskap. Gör det enkelt för dina kunder att bli ambassadörer. Och hur du gör det? Överträffa deras förväntningar och se till att de bli positivt överraskade av din grymma produkt, reparation, återkoppling, leveranstid, kundservice eller vad det än är.

Vad gör dina konkurrenter

Ett mycket kraftfullt verktyg som dock måste användas med silkeshandskar. Här vill vi vara väldigt tydliga med att du inte ska kolla på grannen och sen göra likadant. Ingen vinner på att fuska, kopiera och sno. Men däremot är det mycket klokt att hålla koll. Lista dina 5 största konkurrenter och ta för vana att hålla lite koll på vad, och vart, de jobbar med sin marknadsföring. Vad gör konkurrenten som du kan hämta inspiration från? Har konkurrenten redan testat något som gick dåligt kan du ju undvika samma misstag.

Sista tipset om hur du lyckas med din marknadsföring…

Ha som utgångsläge att ingen faktiskt greppar vad du gör eller varför ditt företag erbjuder lösningen på mitt problem.

Det låter hårt men är så sant. Förklara, förenkla, tydliggör. Igen och igen och igen.

Signa upp dig!Missa inte vårt nyhetsbrev!

Vi snackar Varumärkesbyggande,
Kommunikation & Marknadsföring.
Tips, material och Checklistor!

Ok, Vi kör ett extra tips på hur du lyckas med din marknadsföring

Ta hjälp av en varumärkesbyrå! En varumärkesbyrå som 3Plan kan hjälpa dig att sätta upp strategier och planer för din marknadsföring om det behövs. Finns inte tid eller resurser för att jobba operativt med marknadsföringen kan vi stärka upp även med det. 3Plans tjänst extern marknadsavdelning kan anpassas helt efter ditt behov – både i mängd och tid.

No responses yet

    Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras.

    Signa upp dig!

    3Plan News -
    Inspiration, tips och guider en gång i månaden!

    Vi snackar Varumärkesbyggande, Kommunikation och Marknadsföring för företagare!