fbpx

Därför ska du ha en företagsblogg  

En blogg för företaget. Ett måste? Inte alls. Men en hemsida med en levande blogg jobbar för dig dygnet runt årets alla dagar. En företagsblogg ger otroligt fina fördelar och möjligheter. SEO och möjligheten att ranka högre på Google är ett par av de starkare skälen till att driva en företagsblogg. Men det finns fler riktigt goda anledningar till att arbetet med en företagsblogg lönar sig. Ett informativt och, ur ett SEO-perspektiv, välskrivet inlägg kan leva i flera år. Företaget kommer synas mer och vara lättare att hitta på Google, vilket i sin tur blir en motor för att få än fler besökare.

Håll din företagsblogg skarp och relevant

En företagsblogg ska, precis som i allt annat kommunikationsarbete svara på två frågor.

Nr 1 – Skapar detta nytta för verksamheten?

Nr 2 – Skapar detta nytta för min mottagare/intressent?

Är svaret ja, ja då har du en artikel värd att skriva. En företagsblogg med flummiga och irrelevanta inlägg för sakens skull kommer inte vara till nytta för någon, det kan snarare leda till minskad trovärdighet för dig och ditt varumärke. Många gånger pratar vi om att det gäller att ha tillräckligt mycket textmassa, rubriker och inlägg. Såklart är det bra men, återigen bara om det är värdeskapande innehåll.

Hållbart bloggande

Precis som för sociala medier, marknadsföring och övrig kommunikation är bloggande ett långsiktigt arbete som behöver vara hållbart över tid. Bestäm att du ska publicera ett inlägg per månad om det inte finns content eller tid att hinna med mer. Du vill inte ha en blogg där en läsare går in och ser att det inte uppdaterats på månader. I stället för att ge värde har den trötta bloggen förstört för dig och fått din hemsida att se inaktuell ut.

Så, låt oss kika på varför det ändå är väl värt att investera tid och resurser på att driva en aktuell och uppdaterad företagsblogg.

10 anledningar till att ha en företagsblogg

SEO och Google

Ja, när det kommer till att driva en företagsblogg måste ändå möjligheterna att påverka sökresultatet på Google vara första anledningen på listan. Det går såklart att köpa sig bra plats i rankingen men genom att ha en bra, relevant och värdeskapande företagsblogg kan du uppnå liknande resultat. Gratis. Och dessutom svara exakt på de frågor som din målgrupp kan ha problem med och söka på. Det är en win-win som inte på något sätt ska underskattas.

Ge värde till dina läsare

Ge värde får bli nummer 2 på listan. När du söker på Google finns en sektion som svarar på din fråga. Har du blogginlägg som är uppbyggda efter frågeställningen och du hamnar här – grattis! Det är STOR chans att just din blogg och därmed ditt företag kan bli lösningen på mitt problem.

Visar hur en företagsblogg kan ranka högt på google
En företagsblogg som ger svar på frågor kan ranka högt på Google – billigt och effektivt sätt att både synas och ge svaret på din målgrupps frågor och problem.

Visa att du är expert

Såklart ska du visa att du är experten inom din nisch. Genom bloggartiklar kan du verkligen skapa material där du får visa upp dina kunskaper, tjänster eller produkter. Din blogg äger du och där kan du verkligen paketera dina budskap på ett sätt som passar dig. Här är det dock värt att verkligen tänka på att skapa eget material. Sno från andra är BIG no no. Dels är det förödande för ditt förtroende och trovärdighet men du kommer inte kunna lura Google. Sökmotorerna kommer hitta att du kopierat andas texter och då rasar du i sökresultaten.

Använd företagsbloggen för att svara på vanliga frågor

Vi har alla, oavsett verksamhet, vissa frågor som kommer om och om igen. Använd bloggen för att hjälpa och stötta upp kundtjänst. Gör inlägg, bildserier, tutuorials eller videoklipp på hur man löser de här frågorna som kommer gång efter annan. Ett samtal där en medarbetare ska gå genom 10 steg i telefonen kan i stället bli ”jag skickar dig en länk så har du både en video och en guide på hur du löser detta”. Det kan kännas som att vi som företag inte bryr oss men många kunder blir väldigt tacksamma att både slippa telefonköer och långa samtal.

Öka företagets trovärdighet

En blogg möjliggör att skapa material där du kan presentera dig för din målgrupp precis du vill. Lyfta styrkorna och presentera tjänster och produkter. Dela med sig branschnyheter, reflektera över förändringar och ge sin syn på omvärlden ur företagets verklighet och perspektiv. Välskrivna och genomarbetade blogginlägg kan skapa trovärdighet och varumärket kan komma att ses som en ”go to” och auktoritet inom branschen.

Skilj dig från mängden med en företagsblogg

En bra företagsblogg kan vara ett sätt att utmärka sig från mängden. De allra flesta företag och varumärken har konkurrenter som erbjuder liknande tjänster eller produkter. När marginalerna är små och det är detaljer som avgör kan en informativ och genomarbetad blogg fylld med värdeskapande innehåll vara just det som skiljer dig från mängden.

Bygg varumärke  

Självklart är en blogg ett ypperligt sätt för att bygga varumärke. Punkterna ovan kommer allihop hjälpa dig stärka ditt varumärke. Och kom ihåg att vi ofta slår till och köper när vi har en positiv och bra känsla för ett företag. Kan du presentera din verksamhet på ett tilltalade sätt via bloggen och hemsidan är det lättare att få potentiella kunder att ta det avgörande steget och klicka på ”köp” eller ”kontakta” när de är i det stadiet i sin kundresa.  

Marknadsföring

Fyll din företagsblogg på rätt sätt med värdeskapande material mot rätt målgrupp och din blogg blir ett mycket användbart verktyg i din marknadsföring. Det viktiga, än en gång, är att du jobbar med bra copy där du väcker känslor och skapar en positiv känsla och reaktion hos din läsare. Den känslan som, om allt går vägen, leder till en handling enligt din plan. Det kan vara att klicka på köp såklart men också välja att läsa mer, se en demovideo eller gå med i epost-lista.

Signa upp dig!Missa inte 3Plan Update!

Ett utskick för företagare om
Varumärkesbyggande,
Kommunikation & Marknadsföring.
Tips, material och Checklistor!

Employee Branding

Employee branding handlar om hur ett företag eller organisation uppfattas som arbetsgivare av potentiella, nuvarande och tidigare anställda. Hur ett företag uppfattas av de som redan arbetar där har blivit en allt viktigare parameter vid rekrytering. Idag vill vi inte bara ha ett bra jobb, vi vill också trivas på jobbet och arbeta hos en arbetsgivare vi delar värderingar och inställning med.

Ett arbetsgivarvarumärke består av en mängd olika associationer och känslor. En företagsblogg kan hjälpa dig att lyfta och tydliggöra företagets värderingar, värdeord och företagsklimat och därmed påverka läsaren gällande just dessa associationer och känslor.

Läs mer: om hur du bygger ett starkt team

 En företagsblogg jobbar alltid

En blogg är, över tid, en mycket billig investering. Den jobbar för fullt – dygnet runt alla årets dagar. Det fina är också att för varje ord du stoppar in får du utdelning. Allt räknas. Ju mer innehåll du har, ju större är chansen att någon läser något du publicerat. Över tid kommer du ha ett helt bibliotek av material du äger som alltid lyfter fram exakt det du vill, på exakt det sätt du tänkt dig. Det om något är en bra anledning till att ha en företagsblogg.

Ta hjälp av en varumärkesbyrå för att bygga din blogg

Men vad är du ett bra blogginlägg? Och hur skriver man bra SEO-anpassade texter? Det kommer fler inlägg om detta framöver på bloggen men du kan såklart också ta hjälp. 3Plan  är en varumärkesbyrå som jobbar med ett varumärkes helhet. Såklart kan jag hjälpa dig att skriva artiklar för din blogg. Det är något jag hjälper många kunder med och har jag flera enkla och effektiva upplägg för enskilda artiklar eller serier. Hör gärna av dig så ser vi tillsammans över hur du skulle kunna börja jobba med en företagsblogg.

No responses yet

    Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *