6 tips på hur du kan ge värde på sociala medier
Dina sociala medier är perfekta för att skapa och ge värde till dina kunder och din målgrupp. Jobba efter den gyllene 80/20-reglen där du har 80% värdeskapande och varumärkesbyggande innehåll och 20% sälj och erbjudande. Det ger en mix där jag som följare får betydligt mer än jag ger i den bemärkelsen att jag inte vill ha massa reklam men gärna lär mig mer, blir underhållen eller engagerad. Den delen är idag välkänt. Men det finns mer. Idag listar vi tips på hur du kan ge värde på sociala medier genom att jobba aktivt i dina kanaler utöver materialet du skapar. Du kan, genom att jobba aktivt med dina kanaler, skapa mer affärer, bygga varumärke, få högre varumärkesambassadöreskap och ökad lojalitet. Allt att vinna med andra ord.
Stöd dina kunder
Först ut och såklart något som verkligen skapar värde för dina kunder – att du är aktiv på deras kanaler. Ta dig tiden att följa, kommentera och gilla bilder och inlägg. Är det inlägg där din produkt eller tjänst nämns – dela vidare och lägg till input, kommentar eller fråga. Sociala medier handlar om att vara social och inga konton är viktigare för dig än dina kunders. Lägg tid och energi här!
Använd dina kanaler för kundservice
Sociala medier är perfekta plattformar för att jobba med sin kundservice. Här är det lätt att komma närmare och föra dialog direkt. Preppa med sparade svar för de mest frekventa frågorna och se till att ha länkar till färdiga formulär för att boka möte, göra reklamation eller beställa. Allt för att snabbt, och direkt i den aktuella kanalen, kunna hjälpa kunden.
Använd funktionerna
Sparade svar som nämndes i förra punkten är en favorit men det finns mängder med funktioner i de sociala kanalerna för att snabbt och effektivt hjälpa kunden. Facebook har flera bra funktioner för att snabbt komma i kontakt och delge information. I Instagram kan du skapa guider och såklart, den kanske främsta utbildningsvägen, tutorials på Youtube.
Hantera feedback
Befintliga och potentiella kunder bedömer varumärken på känsla – både sin egen och andras. Att hantera publik feedback på ett effektivt och snyggt sätt kan faktiskt GE värde trots att det i utgångspunkten baseras på missnöje. Vad du än gör, ta inte bort en negativ kommentar. Svara direkt och erbjud lösning på problemet. Lika synligt som klagomålet. Nyckeln här är att svara snabbt och proffsigt så att du kan vända missnöjet och därmed visa att du ser dina kunder och deras problem som din främsta prioritet.
Engagera dig i andra
Pratar du om konkurrenter eller branschkollegor? På sociala medier kan vi alla samsas och genom att engagera dig i trådar och forum kommer du oundvikligt snubbla på konkurrenter. Se dem som kollegor och hjälp, stötta och lyft. Det bygger ditt varumärke och visar att du både är proffsig och ödmjuk. Dessutom kan du genom att synas i konkurrenters kommentarsfält hitta både nya kunder och affärsmöjligheter. Men – spela snyggt!
Nyttja statistiken
Din statistik är en guldgruva för att utröna vad som ger riktigt bra värde. Vilka inlägg har fått mest kommentarer och vart har flest likes hamnat? Där har du material som levererar det din målgrupp vill ha. Ta dina toppinlägg och skapa mer i samma anda eller på samma ämne. De som har gått dåligt är perfekt underlag för att utveckla, ändra och förbättra.
Ett utskick för företagare om
Varumärkesbyggande,
Kommunikation & Marknadsföring.
Tips, material och Checklistor!
Ge värde på sociala medier – med lite hjälp!
Sociala medier kräver en hel del jobb. Idag räcker det inte med att bara slänga upp en bild då och då. Det är därför just sociala medier är en av 3Plans hörnstenar med tjänster från hjälp att skapa material till att posta och helt administrera dina kanaler. Allt för att du ska kunna fokusera på din kärnverksamhet och ändå veta att du är direkt på bollen på dina kanaler. Hör av dig om du vill snacka upplägg för dina kanaler!
No responses yet