Ditt företags webbplats är många gånger det första en potentiell kund ser av er. Oftast har man kommit till just er landningssida via Google och letar efter en tjänst eller en produkt som man hoppas på att just ni erbjuder. Jobbar ni med Google Ads eller marknadsförda inlägg på Facebook eller Instagram kan även det vara vägen in till er och er webbplats. Det är precis så vi vill ha det – att kunder via sökningar eller sponsrade länkar kommer till just ER. Men – vad händer sen?
Att mäta hur många besökare man får på sin sida är enkelt. Men trilla inte av stolen om du grottar ner dig i statistiken och får se att över 70% av besökarna inte stannar mer än 60 sekunder på sidan. Det är nämligen så att man sällan fokuserar på att få RÄTT besökare. Att bara många klickar in och vänder ger inga nya kunder. Det är de besökare som stannar och läser vi vill åt. De besökare som sen i långa loppet gillar det dom läser, hittar informationen dom söker och sen hör av sig till er och som i långa loppet konverterar och blir er kund. Det är dom läsarna vi vill ha. Och hur gör man då för att besökarna ska stanna?
Först tar vi på kundglasögonen. Sen är det dags att surfa in på vår webbplats och kika!
Tid att ladda sidan
Första, alltid första, kollen är – tar sidan lång tid på sig att ladda? Det är döden för alla besökare som i vår snabba värld aldrig kommer stanna och vänta på att sidan ska laddas. Stannar man inte längre än nån minut på en snygg och fungerande sida vågar vi inte ens tänka på hur få sekunder ett ”laddar….” mitt på skärmen får vara kvar innan den klickas ner. Kolla alltid att er webbplats laddar snabbt!
Snygg Layout
Då tar vi en titt på utseendet. Och här finns det lite mer att tänka på än vad man kanske tror. Är sidan snygg? Räcker det? Svaret är nej. För att bygga en snygg sida kräver också att den passar för era tänkta kunder och målgrupper. En animerad sida i neonfärger där allt ”hoppar och far” kanske är perfekt för en hipp frisörsalong men är du en redovisningsfirma ger nog känslan inte riktigt att ni är ett seriöst bolag som man vågar ge ansvaret för sin ekonomi. Rikta er design mot de läsare ni vill ha. Seriöst eller roligt? Coolt eller klassiskt? Sidan måste dels spegla ER och er verksamhet och dels vara intressant och lockande för era läsare.
Relevant information
Till det riktigt väsentliga. Hittar din läsare det man eftersöker? Var kritisk här. Läs genom texterna på webbplatsen. Noga. Finns all relevant information med eller är det för torftigt. Har läsaren fler frågor än svar kommer det inte bli ett återbesök på sidan. Men var även noga med att inte dra iväg med långrandiga tekniska beskrivningar eller skönlitterära romaner. Tar det på tok för lång tid att hitta för läsaren att hitta det relevanta kommer man ge upp och söka vidare. Håll texterna enkla att läsa med informativt och relevant content. Var noga med rubriker och underrubriker så att det lätt går att hoppa mellan stycken.
psst. att jobba hårt med sina rubriker, underrubriker och stycken gillar dessutom google så där optimeras även sidan vilket ju är en dubbel vinst!
Länkar och knappar
Vi hänger kvar vid tekniken. Kolla genom alla länkar och knappar. Finns det knappar på relevanta ställen där besökaren snabbt kan komma i kontakt med er? Jobba med interna länkar och hjälp besökaren att ta lätt ta sig vidare om just den infon inte var det man eftersökte. Länka mellan era produkter och tjänster så att läsaren blir nyfiken, vill läsa mer och klickar sig vidare. Glöm för allt i världen inte CTA – Call to Action – på relevanta ställen. Den vanligaste är kanske ”kontakta oss” och liknande som ”läs mer här” och ”anmäl dig här”. Dessa knappar är i mångt och mycket målet med webbplatsen – det är bra att ha läsare men så mycket bättre att ha en blivande kund som just bett om att bli kontaktad!
Sluta aldrig jobba med webbplatsen
En webbplats är aldrig klar. Den måste leva, uppdateras och fyllas på hela tiden. En statisk sida med lite text och innehåll kommer falla som en sten i Googles organiska sök. Det går inte att lura Google (eller dina besökare) – är allt på sidan gammal skåpmat kommer ingen av dem prioritera sidan. Fyll på ert content med nya projekt ni jobbat med, nya produkter och tjänster nu erbjuder, insikter från er bransch och även kanske era framtidsutsikter och mål. Kanske dyker kunden upp som just söker det som ni önskar kunna erbjuda framöver och ni startar projektet tillsammans!
Till sist – var inte rädd för att faktiskt vara tydlig med vad besökaren ska göra sen. Det är allt för många webbplatser idag som känns mer som en databas med information än första ledet för att konvertera besökaren till en kund. Var säjande, prata sälj och led besökaren mot att kontakta er, be om en offert eller signa upp för er kurs. Du vill ha din besökare kvar länge på din webbplats – varför? Jo av den enkla anledningen att det är bevisat gång efter annan att det finns en koppling mellan att stanna länge på sidan och köp. Gör ett intryck – skapa kontakt – sälj!
Lycka till med arbetet med er webbplats!
Och glöm inte att vi på 3 Plan gärna hjälper till – Vi är bara ett klick bort! 😉
3 Responses
Intressant läsning.
Mycket tankvärt!!
Vår sida byggdes av en extern part och uppdatera oftast bara någon gång Per år med öppettider eller ev. En ny medarbetares kontaktuppgifter.
Tack!
Det är tyvärr precis så allt för många företag har gjort, och gör. Man glömmer att webbplatsen inte är en digital variant av telefonkatalogen – där bara ett telefonnummer eller en mailadress är det viktiga. Att lägga tid, energi och budget på att jobba aktivt med sin webbplats är en mycket god investering och kommer göra att både antalet besökare ökar – och stannar.
Jag tror att vi behöver ha ett möte.
Kontaktar dig under nästa vecka så får du se om du kan hjälpa oss.