fbpx

Categories:

Affärer handlar om bra relationer – det är numera ett känt faktum. Men jobbar ni idag med just att bygga relation till era kunder? Delar ni värderingar med er kunder? Att göra en bra affär, som i långa loppet ger återkommande affärer, handlar om tillit. Att du som företagare och din kund litar på varandra, tycker om varandra och har gemensamma intressen i att göra just – en bra affär.

En nöjd kund är en bra, och återkommande, kund. Men en nöjd kund är också en sorts vän. En slags vän man kan vara lite privat med och byta några ord om väder och vind. Det lönar sig att investera sin sociala tid i sina kunder. Det ger en närmare relation och en bättre dialog.



5 tips för att bygga en god kundrelation



Rätt person på rätt plats

För att kunna skapa goda kundrelation är det av yttersta vikt att er personal är på rätt plats. Den som möter kunderna måste tycka om just kunder och kundrelationer. Finns inte ett intresse hos medarbetaren att lyssna kommer kunden märka det. I värsta fall vänder sig då kunden till en av era konkurrenter där känslan av att bli hörd är bättre. Som kund vill du gärna prata med samma medarbetare varje gång – just för att vi i grunden vill befinna oss i trygga, bra relationer. Så se till att de medarbetare som har kundkontakt faktiskt gillar det och förstår vikten av att bygga relationer.

Leverera enligt förväntningar

Grunden i att skapa en god kundrelation är att faktiskt från första affären leverera det du lovat. Kunden har en förväntning på dig och din produkt och här är ditt första och viktigaste uppdrag – att leverera. Sälj inte mer än du vet att du kan leverera. Lägg din nivå där du vet att du kan göra ett utmärkt jobb. Då har du din nöjda kund att börja bygga relationen med.

Lös hela problemet åt kunden

Kan du inte leverera hela lösningen? Se då till att du har underleverantörer eller samarbetspartners som kan hjälpa dig lösa problemet. Allt för att du ska kunna lösa hela problemet din kund har. Kunden har en kontakt – du – och behöver inte bry sig om en leverans eller ett tillbehör. Det löser du. Vi drunknar i olika val, tillval, extra tillbehör, fraktalternativ och betallösningar. Därför är just en kontakt det som differentierar en bra affär många gånger. Din kund ringer dig och får hela sitt problem löst – det har ett enormt mervärde.

Ge dina kunder mervärde

Just mervärde är ett mycket starkt verktyg i att skapa en stark kundrelation. Du levererar det du lovar. Du har en bra medarbetare som kontakt till din kund och som löser hela problemet. Då kommer det berömda ”lilla extra”. Länge har mervärde varit gratis extra produkter eller klichéer som att skicka present till cheferna. Men vänd dig istället tillbaka till kunden – vad vill de ha som du kanske inte levererar? Vad är viktigt för kunden inför nästa affär? En tilläggstjänst som dom idag behöver jaga på annat håll? Våga fråga – vad kan vi göra för att göra din vardag enklare och lösa ditt problem ännu bättre nästa gång? Be om nya uppslag och idéer.

Uppföljning

Följ upp dina affärer, samtal och möten med din kund. Att er affär är avslutad och du fått betalt betyder inte att ni är färdiga. Tilliten till att du alltid finns där när kunden behöver dig byggs upp när du följer upp er affär. Var allt till belåtenhet? Löste det nya tillbehöret kundens problem? Kom allt i leveransen fram enligt tidtabell? Var nyfiken och lyssna noga på kunden svar. Här har du ett ypperligt tillfälle att samla på dig information för eventuella förbättringar och ändringar i er produkt eller tjänst. Förbättringar och ändringar du givetvis kommer lösa till er nästa affär.



”There is only one boss. The customer. And he can fire everybody in the company from the
chairman on down, simply by spending his money somewhere else.”

Sam Walton
Grundare av Wal-Mart

No responses yet

    Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras.

    Signa upp dig!

    3Plan News -
    Inspiration, tips och guider en gång i månaden!

    Vi snackar Varumärkesbyggande, Kommunikation och Marknadsföring för företagare!