fbpx

En bister sanning men ack så viktig att ha med sig i sitt varumärkesbyggande. Det är ju faktiskt så – ingen bryr sig om ert företag. Det enda ”alla andra” bryr sig om är att få sitt problem löst. Kan ni lösa det – ja då är ni intressanta. Men återigen. Det är för att ni kan lösa mitt problem. Att jag vänder mig till er är för mig, inte för er. Så här måste man som företagare vända på steken. Att se sitt företag utifrån, med kundernas ögon, är den enskilt viktigaste skillnaden mellan bra och dålig marknadsföring.

Fallgrop 3 – Ingen bryr sig om ert företag

Låt oss börja med ett enkelt exempel. Företaget säljer glasögon. Men alla i hela världen ser bra. Så vem kommer köpa glasögon? Eller ens bry sig om att glasögon finns? Så en dag börjar folk se dåligt. Och behöver få sitt problem löst. Och lösningen heter slipade glasögon. Där blev Företaget plötsligt intressant – ni säljer ju något som löser problemet. Så vad ska vi sälja – glasögon eller lösningen för att få perfekt syn?!

Nästa problem är ju dock att ni inte är de enda som säljer just glasögon. Det finns en uppsjö med företag som gör samma sak. Någonstans finns siffran uträknad att en vuxen människa scrollar 90 meter. Per dag. Exaktheten låter vi vara osagd här men det säger oss ändå något väldigt viktigt. Det gäller att väldigt direkt och tydligt visa en potentiell kund varför de ska bry sig om just er. Det handlar inte om att skrika högst utan om att vara mest relevant.

Synen på företaget sker med fel perspektiv

Exemplet med glasögonen ovan visar i enkelt på skillnaden mellan att ha ett utifrånperspektiv alternativt inifrånperspektiv.

Inifrånperspektivet säljer glasögon. Företaget utgår från sig själva och dyker ner i tekniska termer och modellbeteckningar. Och dom är bäst. Och billigast. Eller mest premium. Fokus på produkt och sälj i alla lägen.

Utifrånperspektivet blir i stället fokus på lösningen. Hur du som kund får perfekt syn. Att glasögonen kommer sitta bekvämt hela dagen. Hur olika glas utformas just för dig.  Sen finns det snygga också. Och svindyra om du vill. Men – du kommer se perfekt! Fokus på kunden. Se dig själv utifrån. Det är den enskilt viktigaste skillnaden mellan bra och dålig marknadsföring. Den som har ett kundorienterat perspektiv vinner alltid.

Kundglasögonen är inte på i företagets varumärkesbyggande

Utifrånperspektiv innebär att se företaget och dess produkter med kundens ögon. Kundglasögonen på som det brukar kallas varför vi också lite lustigt, tycker vi, har valt just glasögon som exempel. Vad är anledningen till att någon köper våra produkter? Vilka problem löser vi för kunden? Vad är er motsvarighet till ”perfekt syn” som använts i exemplet? Där har ni ert utifrånperspektiv.

Ni ska självklart vara stolta över er fina produkt och all tid, kraft och energi som ligger bakom forskning och produktion. Men ärligt talat bryr sig inte personenen som skall använda den sig om det. Att den funkar som den ska och löser problemet – DET vill användaren veta. Så tyvärr, historien bakom bör ni just lägga till historien.

Ingen bryr sig om ert företag – så förenkla och underlätta för kunden

Det är också precis det du ska ha med dig från den här tredje fallgropen. Definiera skillnaden mellan vad du vill ha sagt och vad kunderna vill veta och kommunicera sedan det. Förenkla för kunden att förstå hur du och din produkt löser deras problem och förenklar deras vardag. Däri ligger nyckeln till framgångsrik marknadsföring. Kommer du ihåg de där 90 meternas scrollande per dag? Att vara tydlig och snabbt hjälpa kunder att underlätta valet i den aldrig sinande ström av erbjudanden och produkter där ute är marknadsföringens främsta uppgift.

Ibland är det inte så lätt att se skogen för alla träd. Då kanske man behöver glasögon som hjälper en i sitt varumärkesbyggande. Det låter hårt att säga att ingen bryr sig om ert företag. Men det är tyvärr sant. Ett par glasögon i form av en marknadskonsult vara precis rätt för att skaka runt lite på perspektiven och hitta rätt väg i kommunikationen. En extern resurs är en väl värd investering för att hitta nya banor och infallsvinklar när man fastnat i gamla budskap. Kontakta oss så berättar vi mer!

Nästa del – nummer 4 i ”Fallgropar i varumärkesbyggande” kommer handla om första anblicken – uppfattas företaget som professionellt? Och hur viktigt är det?

Del 1 – Det saknas stabil grund finns att läsa här!

Del 2 – Företaget saknar VARFÖR finns att läsa här!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *