fbpx

6 Taktiker för att sänka bounce rate

Har du en hög bounce rate på din sajt? Det kan skada konverteringarna, vilket i sin tur skapar mindre tillväxt för ditt företag. Att ha en del bounce rate är förväntat, men den bör inte vara för hög.

Vi har därför samlat 6 enkla och snabba taktiker som du kan implementera för att minska på din bounce rate!

Först och främst, vad är bounce rate?

Den procent av besökare på din webbplats, som lämnar sajten utan att gå vidare till en annan sida på webbplatsen – det kallas för bounce rate. Du kanske har noterat avvisningsfrekvens i Google Analytics? Det är bounce rate, fast på svenska.

Ofta finns det flera anledningar till att besökare lämnar din hemsida. Det kan till exempel vara så att de inte hittar det de söker eller så är inte hemsidan användarvänlig. Men en del bounce rate är förväntat, däremot bör du försöka att minska på den för att öka dina konverteringar och således tillväxten för din verksamhet.

Bounce rate finns för alla sidor på din webbplats

I Google Analytics kan du se bounce rate för alla dina sidor på webbplatsen, oavsett om det är en artikel eller en landningssida. Det finns alltså olika bounce rate på alla sidor. När du analyserar bounce rate, behöver du alltså titta på alla enskilda sidor. Bounce rate på hela webbplatsen kan vara ganska missvisande eftersom alla sidor fyller olika syften, och således varierar också bounce rate.

6 metoder för att sänka bounce rate

1.   Använd en tydlig CTA, Call to Action

Den första metoden du bör kika över är dina Call to Actions. Många besökare på din webbplats kommer att bestämma på en gång, om de ska stanna kvar på sajten eller inte. Därför är det viktigt att ha en tydlig CTA (Call to Action), då är det kristallklart vad deras nästa steg bör vara.

2.   Inkludera sociala bevis

Besökare på din hemsida kanske inte riktigt känner sig redo att köpa din produkt eller prenumerera på ditt nyhetsbrev. Det är då som sociala bevis är viktiga, egentligen avgörande. Ett socialt bevis kan vara en kundrecension eller det kan också vara en mening som till exempel “Gör som 10 000 andra, missa inga nyheter och skriv upp dig på nyhetsbrevet”: Det här kan hjälpa dig att sänka din bounce rate.

3.   Förbättra hastigheten på webbplatsen

Hastigheten på din webbplats har stor betydelse för många delar, bland annat för SEO men också för att besökare ska vilja stanna kvar på din sida, vilket i sin tur minskar på bounce rate. Ju längre det tar för din hemsida att ladda, desto mer otålig kommer dina besökare att bli och slutligen troligtvis lämna din hemsida ganska snabbt. Studier visar på att besökare på en hemsida, förväntar sig att den ska ha laddar klart inom 2 sekunder. Om det tar längre tid för sidan att ladda, kommer de lämna hemsida vilket i sin tur skadar dina konverteringar.

Att ha mobilanpassade webbplatser är idag absolut nödvändigt. De flesta surfar idag från mobil eller surfplatta.
Att ha mobilanpassade webbplatser är idag absolut nödvändigt. De flesta surfar idag från mobil eller surfplatta.
4.   Dubbelkolla mobilversionen

Du har säkert hört att mobilversionen är enormt viktig för din hemsida, speciellt på senare år. Fakta är att majoriteten av användare kommer att besöka din hemsida på mobilen, eller på surfplattan. Dessutom indexerar Google numera, mobilversionen av din sajt.

Vissa hemsidor är vanligare att användare besöker från desktop, det här kan du kolla upp i Google Analytics som visar vilken enhet som används. Se till att din hemsida är optimerad för alla enheter, speciellt mobilen!

5.   Skriv blogginlägg regelbundet

Data visar på att företag som har en blogg brukar generera fler leads jämfört med företag som inte har någon blogg. Skapa en contentplan som du kan följa långsiktigt och publicera artiklar regelbundet. Målet är att driva besökare till din sajt och samtidigt få dem att stanna på hemsidan. Ditt innehåll bör vara värdefullt, hjälpsamt och till viss del underhållande.

6.   A/B testa

När du genomför A/B test kommer du få större insikt i varför din bounce rate är på den nivån den är. Det kan bero på flera olika faktorer, till exempel färgen på dina knappar eller navigering genom sajten. Analysera datan du får och undersök, efter några veckor, om din bounce rate har förändrats.

Ta hjälp av en webbyrå för att sänka bounce rate

Tycker du ändå att det är svårt att minska din bounce rate? Vill du ha hjälp med andra webbrelaterade saker? Ta hjälp av en webbyrå! På Norrlands Webbyrå hjälper vi mer än gärna till, oavsett om du vill ha hjälp att ordna ett kontaktformulär, sänka din bounce rate eller prata om en ny design av din webbplats!

No responses yet

    Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *