Bygg ett framgångsrikt team
Bygg ett framgångsrikt team genom att fokusera på människorna i det. Som den klassiska kedjan – den är inte starkare än den svagaste länken. Hur gör man då för att bygga en stark kedja i sin organisation? Det finns givetvis många sätt. Men vi har listat våra några favoriter för att bygga ett starkt, tryggt och hållbart team!
Medarbetare är en stor investering. Vi gillar det tänket att inte se det som en kostnad utan istället en investering. Det är en stor investering att rekrytera en ny medarbetare och bör därför få både ta tid och kosta pengar. Och för att verkligen få valuta för pengarna är fortsatta investeringar nödvändiga. Investeringar som vidareutbildning, personlig utveckling, bra arbetsmiljö och såklart – andra bra medarbetare. Vi människor gillar att vara tillsammans, flockdjur som vi är, och att bygga ett framgångsrikt team tillgodoser både den enskilde människan och företagets behov. Ett bra team består av människor som trivs. Och människor som trivs gör ett bra jobb. Och ett bra jobb ger nöjda kunder och pengar i kassan.
Bygg ett framgångsrikt team – Men hur?
Alla är olika
Och det är bra. Ett team där alla har precis samma styrkor, och därmed svagheter, kommer inte bli starkt. Främja mångsidighet. Hitta personer som kompletterar varandra. Människor med olika erfarenheter och personligheter som kan lära och ta lärdom av varandra.
Rätt person på rätt plats
Rekrytering är svårt så låt det ta tid. Var noga. Låt framtida kollegor träffa kandidater innan beslut tas. Se över vad som verkligen är viktigt för rollen. Är det en viss kompetens eller är det kanske än viktigare med ett driv eller personliga egenskaper? Var verkligen tydlig med vad som förväntas och vad som ingår i rollen. Ge båda parter så bra förutsättningar som möjligt för att ta rätt beslut.
Låt medarbetare växa
Ett öppet och tillåtande företagsklimat ger medarbetare som lyfter funderingar och kommer med egna idéer. Främja alltid nya tankar och förslag. Alla kanske inte kan genomföras men visa tydligt att förändringsförslag och förbättringar uppskattas och tas på allvar. Låt medarbetare som visar vilja och driv se att detta uppskattas genom att aktivt hjälpa till att hitta nya arbetsuppgifter och utveckling. Det gör att du behåller dina medarbetare länge vilket är bra för den enskilda människan, teamet och dessutom för förtaget.
Visa den lilla delen i helheten
Som människa behöver vi ett syfte. Se vår del i helheten. Hjälp medarbetare att hitta sitt syfte och tydliggör den enskilda delen i helheten. Det är lika viktigt för kunden att paketet som väl kommer är väl inslaget och har hållit i transporten som det var att faktiskt köpa produkten. Med andra ord – lyft alla funktioners viktiga del för kundupplevelsen.
Skapa en trygg miljö
Vi är med varandra i medgång – och motgång. Vi löser eventuella misstag någon gjort, tillsammans. Trygghet i att veta att ett misstag inte är hela världen gör att medarbetare vågar. En trygg miljö främjar utveckling och förändring. Om ingen vågar testa kommer heller inget bli bättre. Det ska vara lätt att göra rätt men också ok att göra fel.
Kommunikation är verkligen allt för att få ett framgångsrikt team
Det är viktigt att kommunicera. Det vet vi. Men för att bygga ett framgångsrikt team är det verkligen helt avgörande. Tydlig och öppen kommunikation där det både bra och dålig direkt lyfts och hanteras är också en av grundförutsättningarna för den trygghet vi just tog upp. Kommunikation kommer från latin och betyder just att något bli gemensamt. Två parter. Och vad händer när vi göra gemensamt? Jo, det blir en gemenskap där alla har en plats. Då är vi tillbaka på att se sin del i helheten och tillhöra.
Ett framgångsrikt team kännetecknas av trygghet och gemenskap. Dessa två bygger till stor del på god kommunikation.
Hållbarhet måste få ta sin tid
Bygga ett framgångsrikt team tar tid. Det är med andra ord inget som går över en natt. För att få en hållbarhet i sin organisation gäller det därför att tänka just långsiktigt och ha koll på att:
- Få rätt person på rätt plats
- Se till att alla ser sin del i helheten
- erbjuda utvecklingsmöjligheter
- Vågar försöka och göra fel
- Vet att teamet tillsammans backar upp
- Arbetsmiljön är trygg och inkluderande
- Kommunikationen aldrig stannar av
Intern kommunikation är så viktig. För både den enskilda medarbetaren, för teamet, för företaget och för varumärket. Det finns otroligt stor vinning i att se organisationen som grunden i företagets varumärkesarbete. Det är er kunden möter, ringer, handlar av och frågar. Det är medarbetarna som har de absolut bästa förutsättningarna att leverera en kundupplevelse utöver det vanliga och därmed bygga ett starkt varumärke.
Vi på 3Plan är en varumärkesbyrå jobbar just med att bygga varumärke och vi börjar alltid med att blicka inåt i organisationen. Det går att trycka en miljon flyers och lägga hundratusen tals kronor på reklam. Men om kundupplevelsen sen inte håller måttet – ja då var dom pengarna i sjön. Vi måste börja med människorna. Vi kommer in och stärker upp ert interna arbete med exempelvis workshops, längre samarbeten och med teambuilding. Även vårt arbete bör absolut ses som en god investering för att bygga ett framgångsrikt team. 😉
Vill du veta mer eller har du några frågor – tveka inte att höra av dig så ser vi hur vi kan hjälpa dig, din organisation och ditt varumärke framåt!
No responses yet