Få din läsare på kroken med rätt rubrik
Rätt rubrik. En krok. Hook om vi ska vara lite internationella. Något som är otroligt viktigt i din kommunikation och kanske viktigare än någonsin när du jobbar digitalt. Det gäller att fånga din läsare direkt – i din subject i ett mail eller inledande ord på sociala medier.
Vad gör då en hook? Jo, den ska fånga din läsare och få denne att sluta skrolla och istället klicka in på just din artikel eller ditt inlägg. Din rubrik ska hålla sig till ämnet, vara relevant för texten och inte lova mer än din text sedan levererar. Med det sagt ska ju också rubriken, hooken, gärna locka, ge en hint om goodies to come och väcka min nyfikenhet. En lite lurig uppgift där. Låt oss kika på konsten att skriva rubriker krokar fast och levererar!
Väck läsarens nyfikenhet med din rubrik
Leverera inte för mycket av svaret i din rubrik. Försök istället att locka läsaren med en fråga eller påstående som gör att jag bara måste få veta mer. Ställ frågor, spela på FOMO, rikta dig till läsaren personligen eller väck känslor för att få effekt.
- Så får du…
- 5 tips på…
- Därför ska du…
- Gör absolut inte…
- Bästa sättet att…
- Du får inte missa…
Tydligheten i din hook
Ja, såklart behöver din rubrik vara tydlig och relevant. Du kan inte börja med att grundlura din läsare, så får du inte en trogen publik. Dina rubriker måste vara enkla att förstå och vara tydligt formulerade. Ditt budskap måste framgå tydligt och gärna bjuda in till mer. Locka mig att vilja veta mer om vad som gömmer sig där bakom klicket. Tänk också på att din hook och inledande text behöver ha en tydlig övergång så att din läsare inte tappar intresset. Lockar du med en saftig rubrik som sen följs av allt för långranding ingress riskerar du att tappa din fångst. De mest lästa artiklarna och inläggen är ofta de som har en lockande rubrik som snabbt beskriver vilken fördel läsarna får av att läsa vidare.
Läs mer: Därför ska du ha en företagsblogg!
Längden har betydelse för att få till rätt rubrik
På temat fiske då, låt oss kika på ett exempel. ”Aborre” hade varit en väldigt dålig rubrik på ett blogginlägg om de bästa sjöarna för abborrfiske. Det handlar visserligen abborrar men rubriken är intetsägande, skapar ingen nyfikenhet och är inte direkt lockande för mer läsning. Det är också absolut omöjligt att förstå att det handlar om sjöar för just abborrfiske.
Rubriken ”En lista på de sjöar vi tycker är bra för att fiska aborre i” är istället lite lång och knöligt formulerad. Det är visserligen det artikeln handlar om men så spännande och lockande är den kanske inte. På en mobil blir den dessutom flera rader lång och riskerar att klippas av.
”Bästa abborrefisket – Våra hemliga favoritsjöar”. En rubrik som funkar fint för den här artikeln. Här lockar vi – både med bästa fisket och det är dessutom våra hemliga bästa tips. En fiskeintresserad kommer inte kunna låta bli att klicka – FOMOn är total!
Hur funkar din hook för sökmotorerna?
Vi ska alltid tänka SEO, visst?! Dina rubriker är det viktigaste när du skriver för digitala plattformar. All text spelar in men just rubrikerna är ju det som söks genom först. Även sociala medier jobbar numera i allra högsta grad med sök så se alltid till att använda dina mest relevanta sökord i dina hooks och rubriker. Är det en bloggartikel du skriver bör du också se till att upprepa dina sökord i några av underrubrikerna. För sociala medier är det istället i taggarna du ser till att upprepa dig.
Vad säger statistiken gällande rubriker?
Det finns såklart statistik att kika på för att få till rätt rubrik. En intressant ”fakta” är att just siffran 7 ska vara bäst i rubriker. Oklart om det finns vetenskapligt stöd just för siffran 7, men siffror, och ojämna före jämna, funkar utmärkt i rubriker. Vi gillar listor, punkter och att veta vilket antal exempelvis tips vi kommer få. Det ger oss en känsla av att få veta redan innan vad vi kan förvänta oss. Kika även på din egen statistik, vad har du skrivit förut som funkat bra. Har du nått inlägg som inte funkat alls? Testa kör det igen med en ny rubrik. Oavsett vad vi gör inom marknadsföring är det alltid läge att testa, testa, testa.
Ett utskick för företagare om
Varumärkesbyggande,
Kommunikation & Marknadsföring.
Tips, material och Checklistor!
Till sist då – en rejäl lista med hooks och rubriker
Såklart kommer här en redig lista med rubriker och hooks för inspiration. Gör om dem till dina med dina egna tips, produkter och tjänster.
De här rubrikerna är förslag som du lätt kan anpassa efter din egen verksamhet. Byt ut X mot din produkt eller tips bara and you are good to go!
Skriva inlägg, texter och artiklar för bloggen är ett otroligt viktigt arbete för företagets synlighet och branding online. Ranking på Google och räckvidd på sociala medier är avgörande för att det digitala arbetet ska bära frukt. För att säkerställa att texter och material jobbar för dig kan en varumärkesbyrå vara till hjälp. 3Plan jobbar dagligen med våra kunders hemsidor, kanaler och bloggar och kan hjälpa dig att vässa din digitala kommunikation. Hör av dig så hjälper vi dig komma igång!
No responses yet