I vår serie om fallgropar i varumärkesarbetet har vi nu nått del 5 – målgruppen. Har du dålig koll på din målgrupp spelar det ingen roll hur mycket pengar, tid och kraft du lägger på din kommunikation och marknadsföring. Du vet ju inte vem du pratar med…
Del 5 – dålig koll på din målgrupp
Har du dålig koll på din målgrupp? Det är lätt att gissa och anta vem som är ens målgrupp, men risken är att det inte blir helt rätt. Det räcker med lite fel för att hamna fel i både kommunikation och med sitt varumärkesbygge. Det är först när du lärt känna din målgrupp som du kan skapa ett relevant, intressant och engagerande innehåll. Vårt första tips här är att fokusera mer på din idealkunds livsstil och värderingar. Det är ofta mer särskiljande än exempelvis kön, geografi och ålder. Det här vågar vi påstå hör till ett ”gammalt sätt” för att definiera sin målgrupp.
Du gissar istället för att ta reda på fakta
Idag finns oändligt (nästan) med möjligheter för att få information om dina kunder. Dett kan man tycka borde underlätta kommunikationen men, ibland är det faktiskt tvärtom. Med all information ökar kundernas krav och förväntningar. Vi är idag vana med att få exakt det vi vill ha – relevant och träffsäkert – anpassat exakt för mig. Lyckas du inte leverera efter det blir du snabbt ointressant. Du kanske tror att din premium produkt är för medelålders höginkomsttagare när det i själva verket har blivit en snackis bland kidsen.
Du har dålig koll på din målgrupps kanaler
Din målgrupp i ovan exempel gick precis från 45 till 15 år och Facebook är plötsligt fel kanal. Du ska nu finnas på Snapchat istället. Använd fakta för att se vart du ska lägga krutet. Sociala medier ger dig statistik direkt. Där kan du lätt se vem som följer, gillar och kommenterar. Du ser också vilka dagar och tider som du har mest följare online. Varje inlägg får egen data och du ser enkelt vad som funkar och inte.
Du utgår från dig själv när du skapar innehåll
Det här är kanske det mest vanliga och klassiska misstaget. Du utgår från dig själv. Men vi fortsätter med ovan exempel. Du kommunicerar din produkts USP:ar, funktion och fördelar.
Men du är troligen inte 15 år som plötsligt vill ha den här relativt dyra prylen för att ”alla andra har den”. Dina främsta budskap är för målgruppen helt ointressanta. Det är designen och statusen att ha just din produkt som väger tyngst. Hela din kommunikation faller därför platt och du skulle istället skjuta försäljningen i höjden med häftiga livstilsbilder och en cool tonalitet.
Dålig koll på din målgrupp – komplext problem
Exemplet här är extremt och kanske inte direkt applicerbart i många fall men visar på hur det kan gå tokigt om du inte har koll på din målgrupp. Din målgrupp ändras och utvecklas. I allt från vad kunden tycker och värderar till var kunden befinner sig. Trender kommer och går i allt snabbare takt och det gäller att hänga med för att kommunicera tydligt och effektivt till rätt personer. Att ha koll på sin målgrupp är inte enkelt och löst i en handvändning. Det är tvärtom något som du hela tiden måste ha med dig. Både teknik och sociala medier utvecklas i en snabb takt. Det som är inne idag är ute imorgon. Det som finns idag har försvunnit imorgon. Se därför regelbundet över kanaler och utvärdera din närvaro.
Hur undviker du då dålig koll på din målgrupp?!
Låt oss nu vända på kakan och se vad du kan göra för att hänga med och faktiskt skaffa dig bra koll på din målgrupp! Det finns givetvis mängder med sätt, teknik, metoder, tips och tricks. Vi ska kika på ett par tips som vi tycker är hands on och görbara utan att spendera hela marknadsbudgeten!
3 Tips på hur du får bra koll på din målgrupp
Skapa en persona
Vem är din idealkund? Att skapa en persona är verkligen ett användbart verktyg när man ska definiera sin målgrupp. Gå gärna in på detaljer. ”Tex Martin, 40 år, intresserad av teknik och hemmet. Bor i villa. Har god ekonomi.” Självklart kommer inte alla i din målgrupp vara exakt denna persona men det kan bli lättare att visualisera din målgrupp om du föreställer dig den som en enda person. Ett tips till är att kanske skapa ett par olika personas – det är sällan en enda persona kan representera hela (eller alla) dina målgrupper.
Identifiera målgruppens intressen och behov
Vad är viktigt för din målgrupp? Vad är målgruppen intresserad av? Här har du återigen nytta av din persona. Det du primärt ska göra är att lösa din personas problem. Hur kan din produkt eller tjänst lösa något som din persona behöver hjälp med? Här kan det vara en idé att ställa frågor och ta råd från utomstående. Det finns många sätt:
- Gör en snabb kundundersökning på tex Instagram Stories.
- Titta på vilka inlägg och frågor som din målgrupp engagerar sig för på sociala medier
- Be några befintliga kunder om feedback i tex en utvärdering
- Skapa en fokusgrupp
Titta på det du redan vet
Har du varit igång ett tag? Då sitter du på en guldgruva. Använd ditt arkiv. Du kan titta på tex vart du skeppat dina tidigare order eller kanske se vilka sidor på din hemsida som besöks mest. Har du några fokuskunder kanske en djupintervju med dem vara ett bra sätt att få insikter på ett djupare plan. Se över vilka produkter eller tjänster som sålt bäst. Hör med kundservice vad dom får frågor om. Samla ihop och analysera data du redan har – ett ovärderligt verktyg!
3 snabba om hur du når ut till din målgrupp
När du nu har verktyg för att skapa och identifiera din målgrupp vill du ju såklart nå ut till den också. Vi avrundar den här artikeln med 3 snabba att ha i bakhuvudet när du ska börja skapa innehåll.
Tonalitet som passar din målgrupp
Tänk på hur du använder språket. Är din målgrupp teknikintresserade som kan termer och fackspråk? Behöver du hålla det väldigt enkelt och lättsmält? Underskatta inte vikten av att använda ett språk och en tonalitet som din kund kan känna igen sig i.
Analysera och utvärdera kontinuerligt
Glöm inte att fortsätta titta på din data. Se över statistiken på dina sociala kanaler, fortsätt att ställa frågor och be om feedback. Kom ihåg att målgruppen ändras och utvecklas. Det gäller att hänga med!
Våga testa och ändra
Testa nya saker, budskap, kanaler och bilder. Våga testa nytt och var inte rädd för att misslyckas. Gör A/B-tester och ändra små saker i ditt innehåll. Med små förändringar och förbättringar kommer resultatet i längden. Du kommer inte hitta exakt rätt på första försöket. Men med ett strategiskt och planerat arbete kommer du nå resultat – och din målgrupp!
Har du fastnat eller inte fått till det här med personas och målgrupper? Kanske behövs mer hjälp än bara tips i ett blogginlägg? Ta hjälp av en kommunikationsbyrå. Vi på 3Plan kan hjälpa dig att komma i gång eller stötta så du kommer vidare i arbetet med målgrupper, personas och riktat innehåll.
Kontakta oss så ser vi hur vi kan ta ditt arbete framåt!
Tidigare artiklar i serien
1 – Varumärket har ingen stabil grund
2 – Du saknar ett tydligt syfte och varför
3 – Du tror att alla bryr sig om ditt företag
4 – Ditt företag framstår inte som tillräckligt professionellt
No responses yet