fbpx

Social Selling – vad är det?

Social selling betyder rakt översatt att ”utveckla relationer som en del av försäljningsprocessen”. Det betyder alltså att du säljer genom att skapa relationer, primärt online på sociala medier. Strategin går ut på att du, via dina kanaler, hittar och skapar relationer med potentiella kunder. Vi pratar alltså återigen om att inte kränga och sälja utan istället skapa värde och kommunicera med din community. Så – hur går det till? Vi kikar närmare!

Social Selling som begrepp

Social selling har varit hett och är numera väl etablerat inom försäljning. Söker du på Social selling ger google Ungefär 6 240 000 000 resultat. Här hemma finns den svenska benämningen Social Försäljning men det är inte på något sätt utbrett. Med den mängd information som finns att tillgå kan man tro att detta är något svårt. Men tvärtom – social selling är något alla företagare kan använda sig av.

Social Selling jobbar vi med efter 4 punkter – content, konsekvent, konversation och konvertering.

Vad är Social selling i praktiken?

Interaktion är egentligen nyckelordet för social selling. Det handlar om att skapa relation genom dialog. För att lyckas med att skapa den här relationen gäller det att skapa content som berör och väcker reaktion. Det gäller att vara aktiv på kanalerna och interagera på andra konton och innehåll. För att enkelt förklara hur det går till kan social selling kokas ner till 4 ord som grund.

Ditt innehåll / content

Såklart det absolut viktigaste – det innehåll du delar i dina kanaler. Det måste ge värde. Du kan dela innehåll som utbildar, underhåller eller berör. Här gäller det att väcka känslor. Det kan till och med vara ok att provocera om du har tänkt genom budskapet. Att ge svar och lösa din kunds problem är såklart en avgörande framgångsfaktor.

Ett bonustips här är att dela vidare innehåll från andra – tänk artiklar och blogginlägg som passar inom din verksamhet. Lägg till dina egna tankar eller utveckla ett resonemang för att påvisa din egen kunskap. Kom ihåg nyckelordet interaktion. Att bara trycka ut innehåll som ingen besvarar är inte social selling.

Var konsekvent och långsiktig

Som alltid när vi pratar sociala medier gäller det att regelbundet fylla på sina kanaler. Håll dig till en nivå du klarar av över tid. Posta hellre 2 bra inlägg i veckan som du har tid att följa upp och jobba med än 10 som du sen inte får något engagemang kring. Social selling är ingen REA-skylt. Det är inget extrapris. Det är en process där du bygger relation. Låt det ta tid.

Din del i konversationen

För att social selling ska funka alls behöver du vara med i diskussionen. Bygg förtroende genom att dela lösningar och förklaringar. Visa din kompetens genom att ge tips och svara på frågor. Visa intresse och omtanke för andra människor genom att ställa frågor och ge stöd. Var helt enkelt en schyst typ som man vill hänga med!

Och så konverteringen

Ja, men då kommer vi till själva nypet. Konverteringen. För även om det är kul att snacka och få följare gör vi ju detta för att driva business. Det är en säljstrategi trots allt. Se alltid till att ha med relevant CTA (call to action) i ditt innehåll. Ge svar på frågor men var noga med att få med hur du genom din produkt/tjänst kan hjälpa till än mer. Ge tips och lägg med länken till din sida där du har lösningen. Här får du möjligheten att interagera med målet att föra dialogen vidare i tex mail och sedan kanske ytterligare närmare affär med ett personligt möte.

Summering av Social Selling

Förmodligen jobbar du redan en del med social selling utan att kanske tänka på det som en strategi. Har du konton där du delar material idag har du basen. Genom att använda ovan punkter och kanske ett mer genomtänkt och långsiktigt arbete i dina sociala medier kommer du få till din social selling. Du kommer att framstå som kunnig och expert på ditt område. Det kommer ge dig fler följare och större nätverk vilket i sin tur ger fler potentiella kunder. Var dock noga med att ta med dig definitionen ”utveckla relationer” när du arbetar så slipper du frustration när det inte ger resultat direkt. Låt det ta tid!

Experten på din core business är du. Men det är inte alltid man är expert på att paketera sin business på sina sociala kanaler. Då är det en mycket god investering att ta in en expert på just det. En kommunikationsbyrå kan hjälpa dig med en contentplan för dina kanaler som hjälper dig jobba mot dina mål. Vi har vana av att sätta upp strategier och planer för content och kanaler. Både för dig själv att jobba efter eller som fullservice där vi hjälper till att också posta inlägg och artiklar.

No responses yet

    Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *