fbpx

Nå ut med ditt budskap – målet med all marknadsföring. Men når du ut just till din målgrupp eller försöker du nå alla med allt? Det här är vår sista fallgrop – att försöka nå alla men till slut inte nå någon.

Del 6 – Nå ut med ditt budskap

Nå du ut med ditt budskap är målet med all marknadsföring. Men når du ut just till din målgrupp eller försöker du nå alla med allt? Det här är vår sista fallgrop – att försöka nå alla men till slut inte nå någon.

Det är i princip det allra första orden i vilken bok, presentation eller kurs som helst i marknadsföring. Det är helt enkelt precis just så. Försöker du kommunicera så att alla och envar förstår kommer du att misslyckas. Det kommer i stället leda till att ditt budskap är så luddigt eller spretigt att det inte tilltalar någon alls. Så hur ska man då undvika denna sjätte och sista fälla i vår serie om varumärkesbyggandets vanliga fallgropar?

Marknadsföring är enkelt, eller?

Marknadsföra är enkelt. Det är bara att köpa en annons, sätta upp en skylt på dörren eller skriva en bloggartikel. Det är marknadsföring. Men kommer den funka bara för att du gör den? Inte nödvändigtvis tyvärr. När du försöker nå alla med allt du säljer eller erbjuder kommer dina mottagare kanske inte hänga med. Det gäller att koka ner sina budskap och att rikta sig med rätt erbjudande till rätt målgrupp. Först då kommer du nå ut med ditt budskap.

Du försöker nå alla med allt – varför är det så fel?

För att din kommunikation ska lyckas ska du inte nödvändigtvis göra mer. Du kanske till och med kan göra mindre och ändå lyckas bättre. Når du bara en enda person men denne köper är det ju en mer lyckad marknadsföring än 10000 personer som inte köper. Det är här magin uppstår. Du når inte alla med allt – du når precis rätt person med rätt budskap.

Vi har i tidigare artiklar i serien tagit upp det faktum att ingen annan bryr sig om ditt företag och hur farligt det är att inte ha koll på sin målgrupp. Det här är faktorer du måste ha med dig in i denna process. Vem ska du nå? Med vilket budskap?

Vi pratar om sekunder

Studier visar att vi skrollar ca 90 meter om dagen på våra mobiler. Om det stämmer låter vi vara osagt men oavsett är det mycket skrollande. Du kan ju snabbt se att du inte har många sekunder på dig att väcka uppmärksamhet och nå ut med ditt budskap. Det betyder att din kommunikation måste vara väldigt välriktad för att nå fram. Det betyder i sin tur att du behöver bra koll på din målgrupp och formulera din kommunikation, både visuellt och innehållsmässigt, så att den attraherar just den målgruppen.

Det är så lätt att man vill säga för mycket. Berätta om sin produkt. Lyfta fram alla finesser och funktioner. Men den trista sanningen är att det är ytterst sällsynt att någon kommer läsa hela din folder eller artikel. Här gäller det att jobba smart. Vi har satt ihop en liten checklista för att säkerställa att du lägger krutet på rätt ställen så att du faktiskt når ut med ditt budskap!

Billboards med reklamskyltar
Ett lite mer spritt budskap där det blir hyggligt svårt att nå bara sin målgrupp. Men bygger varumärke gör dessa helt klart!

3 tips för att nå ut med ditt budskap

Ett budskap

Första budordet. Jobba med ett budskap åt gången. En funktion. En USP. En förklaring. Det här gäller faktiskt oavsett om det är ett inlägg på Instagram, en artikel eller annons. Säljer du en bil kommer en köpare välja den för den coola färgen medan en annan slår till för att den har dragkrok. Se till att du producerar kommunikation med ett budskap åt gången och placera dem i rätt kanaler.

Riktat budskap

Vi tar med oss samma exempel hit och tittar på hur du riktar dessa budskap. Vilka är dina mottagare? Vem vill ha en bil för att den rätt färg? Låt oss säga att det är den lite yngre säljaren som gärna har en häftig tjänstebil. Han kommer se ditt inlägg på LinkedIn. Att bilen kommer med en praktisk dragkrok som standard kommer tilltala den äldre herren som ju har både släpkärra och drar upp sin båt med trailer. Honom når du med annonsen i fisketidningen.  

Det här är stereotypa exempel men visar tydligt hur du riktar budskapen gällande samma produkt men mot olika mottagare.

Paketerat budskap

Det för oss till paketeringen. Bilannonser kan vara de mest enformiga. Alla ser likadana ut – bilen står lite på sned på en lite krokig väg i solnedgången. Gärna med lite berg och vatten i bakgrunden. Men är det något som attraherar säljaren i vårt exempel. Kanske. Men skulle det inte passa ännu bättre med en stadsmiljö med puls? Och skulle kanske vår fiskare tilltalas ännu mer om bilen stod parkerad vid en härlig fiskesjö. Att anpassa sin paketering av budskapen kan vara det som avgör. Kommer du ihåg de 90 meterna av skrollande? En träffande bild som tilltalar kommer göra all skillnad!

Vill du vet mer?! Häng med på vårt nyhetsbrev!

Signa upp dig!Missa inte 3Plan Update!

Ett utskick för företagare om
Varumärkesbyggande,
Kommunikation & Marknadsföring.
Tips, material och Checklistor!

Var beredd att ändra men kör en sak i taget

Så här – målgrupper är ingen exakt vetenskap. Såklart kanske den unga säljaren är en fiskefantast och kanske den äldre herren bara älskar häftig lack. Marknadsföring är inte heller en exakt vetenskap så var modig och våga. Testa. Här slår vi ett slag för A/B-tester såklart. Kör två kampanjer med olika bilder. Testa olika budskap. Vilket får bäst gensvar. Jobba vidare och utveckla dessa till nästa kampanj.

Kom bara ihåg att köra en sak i taget. Det är frestande att slå på med alla produkter i en och samma annons. Det kan kännas som att du gör ett kostnadseffektivt smart drag men var modig även här. Ta den här produkten till den här målgruppen denna gång. Nästa gång tar du en annan.

Ta in en extern marknadsavdelning för att nå ut med ditt budskap

Ibland är det svårt att se skogen för alla träd. Och ibland är det svårt att hålla isär vad som bör och ska kommuniceras. Som företagare är våra produkter våra bebisar. Allt är bra med dom, right? Ta in en extern resurs som hjälper dig bena ut dina budskap och se över dina målgrupper. 3Plan är en varumärkesbyrå som hjälper dig att vässa dina budskap och se till att din kommunikation paketeras och når ut. Alltid med ett budskap i taget…

Kontakta oss så hjälper vi dig att se över din marknadsföring och din kommunikation!

No responses yet

    Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *