fbpx

Färger uppfattas och skapar olika reaktioner hos oss alla – hur väljer du då färg till ditt varumärke? Det är därför omöjligt att välja en färg till ditt varumärke som alla kommer uppfatta på samma sätt. Det har varit svårt för vetenskapen att fastställa, exakt vad olika kulörer får oss människor att känna, eftersom det är många parametrar som spelar in. Olika färger betyder olika saker i olika kulturer. Vi upplever färger olika beroende på tid, sammanhang och tidigare erfarenheter. Det råder också delade meningar kring hur färger påverkar oss men en sak är säker – färger styr oss mer än vi tror. Så hur ska vi då tänka för att välja färg till ett varumärke och ett företags branding?

Färger påverkar oss alla

Det finns något som heter färgpsykologi. Den går åtminstone 200 år bakåt i tiden. Nutidens forskare är inte riktigt överens om exakt vad färgerna gör med oss, men ytterst få ifrågasätter idag att färg har en viktig inverkan på våra känslor och beteenden. Det betyder att valet av färger är värt att ta på allvar. Färger påverkar varje dag hur vi mår, hur vi är mot andra och vår förmåga för tex fokus eller avslappning.

De fyra grundfärgerna

Vi gillar ju att snacka om kompasser och i färglära finns det precis just en sån. Den kompassen består av fyra grundfärgerna – Grönt, gult, rött och blått.

Dessa fyra färger har alla olika egenskaper som väcker känslor hos oss. När vi pratar om färger benämner man också varma och kalla färger. Färghjulet kan sedan ökas ut med fler färger – lila, rosa, andra blå och gröna toner samt orange.

Här har vi medvetet skrivit färgernas betydelse i de olika färgerna. Notera hur svårt det är att läsa det gula mot det grå exempelvis. Även de rosa och röda är svårare att läsa mot det grå jämfört med de blå och gröna.

Hur ska du tänka för att välja färg till ditt varumärke?

Det första du måste veta för att välja färger till ditt varumärke och företag är ert varför. Vad står varumärket för? Vad har varumärket för personlighet?  Vet du inte det blir det väldigt svårt att matcha rätt färger. Det ju också så att alla färger betyder olika för olika människor – det jag ser som snyggt kanske du tycker är fult. För att försvåra det hela ytterligare så betyder färger olika i olika kulturer. Så ta arbetet med att välja ditt varumärkes färger på allvar och välj färgerna för ditt varumärke noga!  

Hur många färger ska du välja till ditt varumärke?

Det här är ju helt olika beroende på vad varumärket står för och vad företaget behöver för verksamheten. Generellt sätt brukar man ju utgå från sin logotype. Har den en färg måste de andra färgerna passa ihop och komplettera denna färg. I en grafisk profil brukar vi jobba med en eller två primära färger och sedan lägga till ett par sekundära och till sist en accentfärg.

För att illustrera har vi valt våra egna färger i ett exempel.

Hur vet du att de färger du väljer till ditt varumärke är bra?

Att jobba med färg och form är inte helt lätt om man inte är van eller kan de regler för hur färger jobbar tillsammans. Att ta hjälp i detta arbete kan vara en god investering. Det är annars en risk att det man tyckte kändes kanon först blir kostsamt när man står där med hela förrådet fullt av material, där inte texten går att läsa mot bakgrunden. Visitkorten är blaskiga och hemsidan bara sticker i ögonen. Det som ser bra ut på papper kanske inte alls funkar på kläder. En färgkod digitalt kanske inte ens går att trycka på papper och tvärtom.

Grafisk profil löser problemet

Med en grafisk profil är du säker på att få rätt färger oavsett vart färgerna syns. Vi tar fram alla färgkoder och ser till att färgerna både går ihop och har fin accent. All kommunikation blir enhetlig och ser bra, och rätt ut, oavsett plattform eller tryck. I en grafisk profil jobbar vi även fram typsnitt, grafiska element och bildspråk som hjälper till att säkerställa ett professionellt och korrekt uttryck.

Behöver du hjälp att ta fram färger och grafisk profil för ditt varumärke – kontakta oss så hjälper vi dig!

No responses yet

    Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *