Damma av nyhetsbrevet – det är dumheter att nyhetsbrev inte ger något. Det är helt sant att ett långt mail med luddig ämnesrad, mängder med text och trasiga länkar inte ger något. Men – ett kort, snyggt och relevant nyhetsbrev som är riktat mot rätt mottagare ger desto mer. Var noga med tydligheten när det gäller nyhetsbrev. Fråga om din mottagare vill ha nyhetsbrev och förklara gärna vad man kan vänta sig läsa i brevet redan innan. Att smyga in passiva ”godkännanden” som tex förbockade rutor att man vill ta emot nyhetsbrev kommer inte ge dig läsande mottagare. Snarare kommer tiden som läggs på ditt mail vara hur man avregistrerar sig.
Syftet – Vad vill du att nyhetsbrevet ska göra för dig?
Men låt oss börja med syftet. Varför skickar du ditt nyhetsbrev? Vad ska det göra för dig? Fundera över vad du vill åstadkomma med ditt nyhetsbrev. Är syftet att öka antalet besökare, öka försäljningen eller bygga på relationen med befintliga kunder? När du vet vad ditt syfte är kan du ta fram rätt målgrupp för ditt utskick – skicka endast nyhetsbrev till den relevanta målgruppen. Att skicka till ”alla” är kanske enklare men riskerar också ge dig fler avföljare än läsare.
Spännande ämnesrad
Förutom din egen avsändare, använd dig av ditt namn och ditt företag hellre än något fiffigt och roligt som kan anses oseriöst, är ämnesraden helt avgörande för om ditt brev kommer öppnas eller inte. Var kort och tydlig i ämnesraden men undvik att vara stel och tråkig. Det är en fin balans mellan att väcka nyfikenhet och kanske vara lite fyndig men ändå behålla tydlighet och relevans. Tänk på att du har en pre-header, alltså den första texten i ditt mail, som förhandsvisas i de flesta mailprogram. Där har du en möjlighet att utveckla din ämnesrad en aning så att din läsare får precis så mycket info för att lockas till att klicka ”läs”
Undvik att hamna i skräpposten
Mardrömmen för ett nyhetsbrev är att hamna i skräpkorgen. Där kommer det förbli oläst och sen raderat i den automatiska tömningen. Att hamna i skräpkorgen är resultatet av en totalt misslyckat utskick när man jobbar med e-postmarknadföring. Hamnar ditt utskick i skräppost har det blivit klassat som SPAM eller så innehåller det något av dessa 3 stora missar. Spamfilter letar upp fel i ditt mail och ju fler fel – desto snabbare väg ner i skräpkorgen. Innehåller dina utskick samma fel gång efter gång kommer de till slut hamna i skräpposten med automatik. De 3 stora misstagen som måste undvikas till varje pris är att missa en avregistreringslänk. De flesta tjänster som används för nyhetsbrev har dessa automatiskt men var ändå noga med att kolla så den kommer med. Att ha priser i ämnesraden är en annan big no no. Det kommer inte släppas genom spamfiltren. Det sista, men ack så viktiga, är att hålla sin mottagarlista uppdaterad. Mailadresser som inte används eller är skadade kommer studsa och därmed få spamfiltren att reagera.
Spara inte det viktigaste till sist
En gyllene regel när det kommer till nyhetsbrev är att hålla dem korta och intressanta. Att tro att man kan ha ett längre brev och spara det göttiga till sist för att ändå få läsaren att läsa hela är tyvärr bortkastat. Håll det kort och ta det viktiga, det du verkligen vill ha sagt, först. Det är troligen den nyheten som dina läsare också vill läsa helst om. Är början intressant är det betydligt mer troligt att din läsare läser ända till slutet.
Glöm inte länkarna!
Även om din nyhet är viktig är det ju nyhetsbrevet i sig inte ditt slutmål. Lägg extra krut på länkarna – du vill ju att din läsare ska söka sig vidare. ”Klicka här” är ju visserligen tydligt men inte ens i närheten lika lockande som ”Här kan du läsa mer om vår nya lansering”. Se också till att länken tar din läsare till RÄTT sida på din webbplats där informationen om den nya lanseringen faktiskt finns. Landingssidan måste vara precis det man som läsare väntar sig att hamna på. Att bara landa på er startsida riskerar att göra att intresset försvinner och läsaren (potentiella kunden) lämnar sidan.
Utvärdera och analysera dina olika utskick
För dig som författare innehåller nyhetsbrevet precis det du vill, med solklar ämnesrad och rätt info. Men är det så för alla dina mottagare? Kanske. Men mer troligt inte säkert. Testa olika varianter på ämnesrad. Skicka samma nyhetsbrev i två olika version till halva mottagarlistan så du kan utvärdera vilken som funkade bäste. Ändra färger, tonalitet och bilder. Byt plats på budskap och ha olika text på länkarna. Skicka dina nyhetsbrev olika tider och dagar. När du ser vad som funkar väljer du godbitarna och kommer till slut ha ett optimalt format som verkligen fångar dina läsare.
Mobilvänlig
Och en sista, men ändå så otroligt viktig, sak – se till att dina nyhetsbrev ser lika bra ut på mobilen som på dator. Ofta är det ju så att man rensar mer ”oviktiga” mail i just telefonen eller surfplattan och då gäller det att bilder och budskap ser perfekta ut.
Man ska som sagt absolut inte underskatta ett snyggt och relevant nyhetsbrev adresserat till rätt mottagare. Men visst är det lite pyssel att få till just detta. Och det gång på gång då man ju givetvis vill vara konsekvent och återkommande med sina grymma budskap. Låt oss hjälpa! 3 Plan kan skapa, och skicka, nyhetsbrev löpande. Precis så ofta som ni behöver.
No responses yet