fbpx

Categories:

Att bygga sitt varumärke och marknadsföra sig på Facebook är idag nästan ett måste. Även om ett stort konto inte är direkt avgörande för verksamheten är det idag inte ett val att skippa det digitala. Det finns så många fördelar att man oavsett bransch och verksamhet bör lägga kraft och energi på ett engagemang online. Tyvärr är det allt för vanligt att företag skaffar sig en sida, postar lite inlägg då och då men inte mycket mer. Att starta sidan och börja posta är givetvis en bra början men räcker inte hela vägen – ingen kommer hitta dig om du inte gör tillräckligt mycket väsen av dig! 

Lägger man däremot lite tid på att gilla, svara och aktivt bjuda in personer så kommer man en bra bit på väg. Sociala medier bygger ju som bekant på att vara just social och det blir inte socialt förrän du sagt något – fått ett svar – och sen svara tillbaka. Då är det kommunikation och det gillar Facebook! Dina inlägg kommer synas mer och för fler och därmed öka engagemanget. 

Sista pusselbiten för att verkligen sätta fart på sitt engagemang på Facebook är att slänga in en liten slant från marknadsföringsbudgeten på riktad annonsering. Då kan du komma riktigt långt! 

6 tips på vägen mot ett starkt varumärke på Facebook

Bestäm syftet 

Precis som alltid när det kommer till att jobba med sitt varumärket måste man hela tiden börja med sitt syfte. Vad står ni för? Vad är era värden? Och vad ska ni dela på Facebook som går i enighet med dessa? Formulera content som stämmer överens med ert syfte och som ger något för era besökare. Dela relevanta inlägg och inom ämnen som stämmer överens med ert syfte. Bara för att något är kul, lärorikt eller fint betyder det inte att det stämmer överens med ert syfte och ger värde till er kommunikation. 

Har nån annan sagt det bättre?

Sno inte andras content. Punkt. Är det någon annan som producerat material som är relevant för er och som ger era besökare värde? Dela det istället. Det ger ringar på vattnet och nästa gång är det er post som blir delad och får en extra push i rätt riktning. Att dela andras material och lägga till sin egen kommentar är absolut det bästa sättet att dels få content på sin sida och dels spela spelet snyggt. 

Socialt var det ju

Sociala medier ska ju som sagt så många gånger först just vara sociala. Så var där. Kommentera, gilla, dela och bjud in att gilla och följa er. Sociala medier är perfekta stället för att vara lite mer personlig och lättsam. Dina besökare är där som privatpersoner så era budskap kommer blandat med deras vänner och familj i flödet. Då passar det att hålla tonen lite mer personlig. Era besökare får en känsla av gemenskap och att de känner er – det är den perfekta känslan för att bygga ett starkt varumärke. 

Använd Facebooks funktioner

På Facebook funkar både hashtaggar och taggar – använd dom. Har ni ett inlägg där andra företag är involverade så är det bara att lägga till ett @ och skriva för att hitta personer och företag att tagga. Men använd dessa med måtta. Tagga endast andra om det är relevant för dem att vara med. 

Annonsera på Facebook

Facebook uppdaterad dagligen av ca 35 miljoner användare och det genereras 4 miljoner likes. I minuten. Att synas med sina inlägg är alltså inte helt enkelt. Det krävs väldigt intressanta inlägg som får mängder med likes och kommentarer för att nå ut till en större krets. Därför är det idag högst relevant att annonsera. Ett bra inlägg med relevant info och kanske en film eller liknande kan vara värt att marknadsföra. Fördelen med att marknadsföra på Facebook är att det är superenkelt och att Facebook hjälper till genom att hela tiden spara demografiska data om alla sina användare och vet deras ålder, intressen, kön, vänner och annat. Att välja sin målgrupp kan inte bli enklare. 

Uppdatera mera

Sista tipset är det enklaste men också det svåraste. Uppdatera. Mycket. Ofta.
Det är ju så att ju mer som händer på er sida, ju mer som gillar, kommenterar och delar, ju fler kommer ni nå ut till. Så hur mycket är då tillräckligt? Det är högst olika för olika bolag och branscher men ett par gånger i veckan brukar vara någon form av gyllene regel. Att blanda mellan text, bilder och film gör att innehållet hålls spännande och varierat. Mellan era egna uppdateringar måste man vara social och interagera med sina besökare. Svara på kommentarer, kommentera hos andra, gilla och dela. En sida som inte uppdateras regelbundet kommer till slut gömmas och inte synas för besökare alls. Så har man inte för avsikt att jobba med sin Facebook-sida kan man idag faktiskt strunta i att skapa den alls. 

Vinsten 

Vinsten då med att ha en uppdaterad och levande sida på Facebook? Relationerna. Det är nyckeln till framgång på sociala medier – relationsbyggande. När relationen är där, när din besökare känner er och ert varumärke och har er ”top of mind” när behovet uppstår har ni optimerat era chanser för att er besökare just blev er kund. 

Låter det som att detta tar en himla mass tid och kraft. Något ni inte har? Det är här vi kommer in i bilden – låt oss göra jobbet! 

No responses yet

    Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *