fbpx

Alla hemsidor har en sida som handlar om företaget. En ”om-sida”. Det ligger default i de flesta mallar för webbplatser men kan ha lite olika namn. Om och kontakt är väl de vanligaste rubrikerna för den här lite kluriga sidan. Det gäller att inte bara rabbla styrdokument och data samtidigt som det inte får bli en privat Facebook-presentation. Personligt men proffesionellt i en informativ men ändå lättsam ton.
Om-sidan är ofta en av de mest besökta sidorna på ett företags webbplats och har ett tydligt syfte – att berätta om vilka ni är och vad ni gör. Har ni inte all nödvändig kontaktinfo lättillgängligt i headern eller footern på er sida behöver även all sån info finnas här. Det är tyvärr allt för ofta man möts av tunga textmassor om allt från företagets detaljerade historia till, för mig som besökare, ointressanta data och detaljer. Lägg lite extra tid på att formulera är kontaktsida – och glöm för allt i världen inte att ge er besökare en tydlig väg därifrån! 

Vilka är ni? 

Tänk att besökaren har landat på er sida för första gången och inte har en aning om vad ni gör? Man klickar på ”om oss” och vill ha svar på just det – vilka är ni? Var gärna personlig men tydlig med vad företaget faktiskt gör och vad ni kan hjälpa till med. Håll det kort och konkret a la uppslagsverk så att din besökare direkt kan konstatera att – ah detta är precis vad jag letade efter! Stora bolag har en förmåga att göra sin kontaktsida massiv och få med så mycket som möjligt av allt från hur organisationen är uppbyggd till hur verksamheten utvecklats de senaste 10 åren. Små organisationer å andra sidan har en tendens till att vara för privata och fokusera mer på personen eller personerna på företaget än om vad man faktiskt gör. Oavsett storlek måste första inledningen svara på frågan – vad är det här för företag och vad gör dom?

På med kundglasögonen

En favorit – kundbrillorna! Vänd på tankesättet på er om-sida. Visst, den handlar om er men ska skrivas för besökaren. Vad kan ni göra för mig? Byt formuleringar från ”vi/jag” till ”er/ni”. Skriv vad ni kan göra för att lösa kundens problem. Skriv hur ni genom utveckling har en fantastisk produkt som alla vill ha därför att… Beskriv hur era tjänster kan hjälpa kunden på grund av..
Med andra ord – skriv om er och era produkter och tjänster men med kundglasögonen på! Man är alltid mest intresserad av sig själv, det gäller även din besökare. Även om det är intressant att läsa om er så är det för att lösa mitt problem jag besöker er. 

Svara ni på nedan frågor i er text är ni på rätt spår!

  • Vad kan ni lösa för problem för besökaren?
  • Vad vill besökaren veta först?
  • Vad kan besökaren ha för nytta av informationen?
Ni som jobbar på företaget 

På om-sidan kan man ju läsa om ert företag. Och där jobbar ju ni. Presentera er och lyft det som ni och ert företag står för. Vad är er värdegrund och vilka värdeord jobbar ni med. Vad fick er att starta företaget? Vad va drömmen när ni började och vart vill ni i framtiden? Håll det personligt och undvik att ta med tunga texter från ramverk och styrdokument. Dessa står till grund för er när ni jobbar med ert företag men det är inget jag som besökare vill traggla genom på er hemsida. Lyft istället fram människorna som faktiskt har drömmarna och som lever efter värdeorden. Vi vill ha kontakt med människor och känna att vi vet vilka vi vänder oss till. Att ha snygga och bra bilder på er lyfter om-sidan. 

Lyft fram era styrkor

Bilderna är snygga och drömmarna är besannade. Den biten är viktig på kontakt-sidan men det främsta ni vill få fram är varför besökaren ska bli en kund. Vad skiljer er från andra? Vad gör er till ett självklart val som lösning för besökarens problem? Reglerna är desamma som alltid – var saklig, relevant och tydlig. Oavsett om man jobbar efter att vara billigast, bäst, först eller störst så gör det med stil. Har ni kundcase eller referenser är det här dom passar bäst. Som besökare vill jag säkerställa att ni är en bra och pålitlig leverantör och det får jag bäst genom att läsa att andra är nöjda med er. 

CTA – alltid en väg vidare 

Vad händer nu? När besökaren läst om hur ni löser dennes problem och ni dessutom har värderingar besökaren uppskattar så ska vi ta oss vidare. Ha ALLTID en CTA – call to action. En knapp eller länk som leder vidare till produkter, tjänster eller kontaktformulär. Led besökaren vidare till den sida ni helst vill ha era kunder på. Oavsett vart det är så är det inte botten på er om-sida. Låt aldrig en sida bara ta slut, led den alltid vidare till en annan på er webbplats! 

Tags:

No responses yet

    Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Signa upp dig!

    3Plan News -
    Inspiration, tips och guider en gång i månaden!

    Vi snackar Varumärkesbyggande, Kommunikation och Marknadsföring för företagare!