fbpx

Relationsmarknadsföring – 10 tips på hur man faktiskt gör

I vår tidigare artikel om relationsmarknadsföring tittade vi på vad det faktiskt är och tydliggjorde att relationsmarknadsföring och CRM inte är samma sak – snarare komplement till varandra. I denna artikel har vi listat 10 konkreta tips på hur du faktiskt kan börja jobba med din relationsmarknadsföring!

Relaterat – Grunderna för relationsmarknadsföring

Det finns mängder av sätt för att bygga relation med dina kunder - vi har listat våra 10 favoriter. Det viktigaste här är att se till att välja strategier med omsorg. Du ska kunna mäkta med att göra ett bra jobb. Kvalitet före kvantitet
Det finns mängder av sätt för att bygga relation med dina kunder – vi har listat våra 10 favoriter. Det viktigaste här är att se till att välja strategier med omsorg. Du ska kunna mäkta med att göra ett bra jobb. Kvalitet före kvantitet.

Relationsmarknadsföring – Våra 10 bästa tips

Kommunikation

Såklart. Du måste kommunicera med dina kunder för att skapa relationer med dem. Använd dig av nyhetsbrev, utskick, blogginlägg och artiklar. Och det viktigaste – din kommunikation måste ge värde till mottagaren!

Se till att vara nåbar

Dina kunder måste lätt kunna nå dig på det sätt som passar dem bäst. Se till att ha mejl, telefon, sms och kontaktformulär. Erbjud helt enkelt så många sätt som möjligt för kunden att nå dig. Notera dock att du såklart också måste svara, och det snabbt. Se därför till att inte ha fler kontaktvägar än du mäktar me så du verkligen är snabb med återkopplingen.

Lyssna på kunden

Var lyhörd för kundens behov, problem och önskningar. Erbjud lösningar och hjälp. Kan du inte lösa problemet direkt – be att få se över och återkomma. Det faktum att du lyssnar, tar in och försöker hjälpa skapar tillit och förtroende. Sen kanske du faktiskt inte KAN lösa allt i slutändan men det räcker oftast väldigt långt att du verkligen försökte.

Feedback

Här har du den bästa möjligheten till utveckling och förbättring. Be om feedback på ett personligt sätt. Lägg tid på att utforma bra och genomtänkta sätt att få feedback. Använder du till exempel ett automatiskt formulär – ställ inte bara frågan ”är du nöjd?”. Precisera dig och ställ riktade frågor som faktiskt ger den feedbacken du vill ha. VAD är kunden nöjd eller inte nöjd med. Det kan du använda för att sedan bli bättre.

Alla vill vara VIP

VIP är kanske lite urvattnad men i ärlighetens namn vill vi alla känna oss lite utvalda och speciella. Att skapa en medlemsklubb eller lojalitetsprogram är både smart och effektivt för att behålla kunder.

Bästa pris kompis!

Nä, vi ska inte bli torghandlare. Men underskatta aldrig ett bra erbjudande. Det är svårt att motstå. Kuponger, rabattkoder eller andra attraktiva förmåner är ett utomordentligt sätt att få kunder att shoppa loss igen.

Event

Känns nästan kittlande att bara skriva event i dessa covid-tider. Men event är grymma! Roliga evenemang som både ger enormt mycket värde för dina gäster och dig möjlighet att connecta face to face.

Tryck och print

Underskatta inte en snygg folder, ett informativt utskick eller ett visitkort levererat tillsammans med ett handslag. Tryckta informativa material med känsla och branding är absolut också relationsskapande. Dessutom är det aldrig fel att de blir liggande kvar på skrivbord och i fikarum.

E-postlistan

Denna lista. Denna bibel. Börja bygga sin e-postlista är, om vi får säga det, det allra första du ska göra när du startar ett företag. Här har du absolut bästa möjligheten att marknadsföra, informera och nå ut till din målgrupp.

Blogga

Ett kanske lite dammigt format numera tänker du… Det kan stämma om du är influencer, där har bloggandet flyttats över till Youtube-kanaler och tiktok. Men – är du företagare är bloggen absolut inte mossig. Dela med dig av checklistor, tips, guider, info från branschen och ge svar på problem.

Summering

Där hade vi redan hunnit till 10 punkter. Det finns mer. Såklart. Men detta är ändå våra favoriter. Värt att notera är att alla strdategier inte nödvändigtvis funkar på alla verksamheter och branscher. Det viktigaste här är framför allt att lära känna din målgrupp och dina kunder. Vill de ha info elektroniskt eller föredrar de tryck? Vill de gå på event eller nå dig på telefon?

En sista sak som vi också alltid trycker på är kvalitet före kvantitet. Alltid. Välj de aktiviteter, kanaler och kommunikationsvägar du klarar av att göra riktigt bra. Hellre 2 bra än 5 halvdana. Känns det svårt att navigera bland alla val? Men det löser vi! Hör av dig till oss så ser vi till att hitta rätt vägar och val för dig och din verksamhet!

No responses yet

    Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *