Fallgrop 4 – Ditt företag framstår inte som tillräckligt professionellt
Framstår ditt företag inte som professionellt och seriöst vid första anblicken spelar det ingen roll hur bra produkten är eller tjänsterna utförs. Framstår inte bolaget som tillräckligt professionellt kommer kunden leta vidare. Även om du löser kundens problem till punkt och pricka. Minsta tvekan inför dig eller din produkts förmåga att uppfylla förväntningarna gör att kunden kommer avstå från att slå till. Det här är del 4 av 7 i vår serie om vanliga fallgropar i företags varumärkesbyggande.
Vilken är den främsta anledning till att människor inte köper av dig?
Svaret är – rädslan för att bli bränd. Vi människor gillar helt enkelt inte att ta risker och vill inte köpa grisen i säcken. Vi vill veta på förhand att vi kommer bli nöjda. För att kunna leverera den säkerheten behöver du ha en plan. Hur ska du differentiera ditt bolag? Hur ska du nå ut med din USP eller visa på din och din produkts fördelar?
Människan är en trygghetsjunkie – utnyttja det!
En av de absolut första, och viktigaste, sakerna som avgör om jag blir kund hos dig är att du framstår som kompetent och en expert på ditt område. Har jag väl handlat av dig och varit nöjd är det inte stor risk att jag går till någon annan nästa gång. Jag vet ju vad jag får hos dig.
Risken vi pratade om, den undviker jag ju gärna att ta.
Konsumenter behåller mer än gärna kvar sin leverantör om denne är bra. Det är till och med så att vi gärna går med på aningen högre pris eller längre leveranstid om vi vet att vi blir nöjda. Den insikten ska du ha med dig när du jobbar med din marknadsföring.
Ditt företag framstår inte som tillräckligt professionellt – vad ska du göra?
Att framställa dig som expert och professionell i din marknadsföring är din primära uppgift. Det kan vara lättare sagt än gjort. Det finns dock några saker som måste hamna på plats innan du sätter igång med din marknadsföring.
Grafisk Identitet
Se till att allt material är enhetligt, snyggt och prydligt. Snygg logotyp, genomarbetat material och webbplats och följ upp med enhetlig kommunikation på sociala medier. Bilder och texter måste vara snygga och korrekta. Jobba gärna aktivt med inkluderande kommunikation i både bild och text. Visitkorten är snygga och bilarna är proffsigt folierade. Helheten är A och O här.
Skapa en känsla
Du behöver med alla ovan delar inkluderade skapa en känsla av seriositet och professionalism. Jag som kund ska känna att du är på riktigt, att det är lika säkert att handla av dig som hos någon av giganterna i din bransch. Målet är att minimera känslan av risk och maxa känslan av expertis. Först då kommer du bli ett alternativ för mig att välja.
Men budgeten – är det inte bättre att annonsera?
Som litet företag kan det kännas hårt i budgeten att lägga pengar på att trycka lyxiga visitkort eller ta in en konsult för att snygga till texter och sköta sociala medier. Det kan kännas ineffektivt och ”onödigt”. Snygga tröjor på säljarna ger ju inga nya kunder. Men utan dessa hygienfaktorer kommer din marknadsföring falla platt. Din kund kommer kanske landa på din hemsida eller kika på din butik. Men när du inte ser proffsig och seriös ut kommer kunden leta vidare.
Tyvärr är det ju ofta så att du i konsumentens ögon inte är så unik som du själv tycker. Kommer du ihåg det där med USP och differentieringen? Och dessutom kan det ju vara så att jag redan har en leverantör jag gillar och därför är lite avig till att riskera något med att byta. Har du inte byggt grunden är det ofta bortkastade pengar att annonsera…
När ditt företag framstår som tillräckligt professionellt
Grunden sitter – då är det dags att marknadsföra aktivt. Det ska dock tas i beaktande att det inte för en sekund är klart här. Oavsett om man jobbar med passiv marknadsföring (sitt varumärkesarbete) eller aktiv marknadsföring (reklam och annonsering) så är det ett arbete som aldrig tar slut. Att jobba med sitt varumärke är ett evighetsarbete.
Glöm inte att det är en känsla
En sista påminnelse – om ditt företag framstår som professionellt eller inte är upp till betraktaren. Det är en känsla. Du kan tycka att du erbjuder en bättre produkt till bättre pris jämfört med dina större konkurrenter och vara frustrerad för att du ändå säljer mindre än dem. Lösningen behöver vare sig ligga i att förbättra produkten eller sänka priset. Den kan snarare ligga i en förändrad bild av ditt företag eller dina produkter.
Behöver du hjälp med att se över ditt företags grafiska profil? Vill du ha hjälp med texter eller sociala medier? Skaffa en extern marknadsavdelning! 3Plan hjälper mer än gärna till, oavsett om du vill ha hjälp att få ditt visuella uttryck enhetligt, skapa content till dina kanaler eller trycka nytt marknadsmaterial!
De tidigare artiklarna i serien om varumärkesbyggnad hittar du här:
Varumärket saknar stabil grund – Del 1
Ni saknar ert företags varför – Del 2
Ingen bryr sig om ditt företag – del 3
No responses yet