fbpx

Därför ska du jobba med nyhetsbrev!

Du ska jobba med nyhetsbrev för att det är ett effektivt och snabbt utskick till obegränsat antal prenumeranter. Med nyhetsbrev kan du enkelt målgruppsanpassa ditt innehåll, bygga lojalitet med dina kunder och detta till en låg kostnad. Du får också utmärkt data för analyser, mätningar och undersökningar. Till sist är det ett perfekt sätt att driva trafik till din webbplats och faktiskt sälja. Därför ska du jobba med nyhetsbrev.

Du styr vad dina mottagare läser

Supersmart. Du skriver. Din mottagare läser. Eller?

Det här den springande punkten när det kommer till nyhetsbrev – är det någon som läser dem?

För visst är det så att du styr vad din mottagare får läsa. Men då gäller det också att hålla det relevant, intressant och lockande. I ett mailverktyg får du dock svart på vitt om dina utskick öppnas och om det klickas på knappar och länkar. Det ger dig ovärderlig information för att hela tiden förändra och förbättra dina utskick.

Nå ut till precis rätt mottagare

Nästa fantastiska sak med nyhetsbrev. Taggar du dina prenumeranter med tex produkt, region eller vad det nu kan vara så kan du rikta olika utskick till precis rätt mottagare. Det här gör att du helt kan anpassa budskap, kampanjer eller priser till en viss kundgrupp eller område. Inte nog med det – du vet ditt utskick faktiskt är intressant och lockande för din mottager. Där ökade just chanserna att ditt mail blir läst också. Perfekt!  

Perfekt för varumärkesbyggande

Ditt varumärke kommer plötsligt att hoppa in i din målgrupps inkorgar. Här är det åter igen av vikt att mailet är något jag som mottagare uppskattar att få. Så big no no för spam eller dåligt formulerande mail eller extra-pris-köp-nu-utskick! Ett skarpt nyhetsbrev med relevant info och kanske något liten godbit i form av kampanj, erbjudande, information eller utbildning bygger ditt varumärke!

Kostnadseffektivt till tusen

Ok, vi ska vara ärliga. Ett bra CRM-system kostar troligen en slant. Och ja, det tar sin tid att jobba fram grymma nyhetsbrev. Men! Ditt nyhetsbrev är till skillnad från köpt reklam eller annonser något som mottagaren vill ha. Du har fått ett godkännande på att jag vill ha din kommunikation. Där är redan hälften vunnet. Lägg sen till att kostnaden per utskick är minimal. Det är otroligt kostnadseffektivt att jobba med nyhetsbrev.

Ett väl formulerat och relevant nyhetsbrev bygger både varumärke, relationer och trovärdighet. I långa loppen är nyhetsbrevet ett perfekt komplement till din kundbearbetning. Därför ska du jobba med nyhetsbrev!

En långsiktig säljkanal

Men hur är det nu? Ska du sälja eller inte i dina utskick. Svaret är nej. Och ja. Nej för att du inte ska skicka ut ett mail i veckan med erbjudanden och REA-priser (om du inte är ICA – då går det bra). Men det är också ett ja för att du med relevant och informativt innehåll, gärna med redaktionell känsla, över tid bygger upp en tillit och ett förtroende som leder till köp.

Se dina nyhetsbrev som ett komplement till dina andra säljaktiviteter och kundbearbetning.

Lägg alltid allt krut på innehållet

Det finns många anledningar att jobba med nyhetsbrev och riktade utskick. Men det finns något som alltid måste vara prioriterat över allt annat – ditt innehåll. Ditt innehåll måste, med betoning på MÅSTE, vara bra och genomarbetat. Ett enda dåligt nyhetsbrev kan mycket väl få dina prenumeranter att avfölja. Skriv ditt innehåll för din mottagare. Skrv inte för dig själv – skriv för din mottagare.

Summering

Nyhetsbrev, riktat utskick, inspirationsbrev – kärt barn har många namn. Oavsett vad du väljer att kalla det så är en e-postlista en guldgruva. Se varje liten mailadress som en lite guldklimp och vårda den därefter. Skapa mail som ger din mottagare något, som skapar intresse för ditt varumärke och som berör, utbildar eller underhåller. Då har du ett recept som både kommer ge dig trogna prenumeranter, ett stärkt varumärke och försäljning.

Såklart vill vi ha med dig på vårt eget nyhetsbrev också!

Signa upp dig!Missa inte 3Plan Update!

Ett utskick för företagare om
Varumärkesbyggande,
Kommunikation & Marknadsföring.
Tips, material och Checklistor!

Behöver du hjälp med nyhetsbrev?

Det är därför vi finns! Som varumärkesbyrå jobbar vi givetvis med att skapa nyhetsbrev och utskick till våra kunder. Vi kan hjälpa till med CRM-arbetet och byggandet av din e-postlista samt såklart formulera och producera träffsäkra och intressanta nyhetsbrev för dina prenumeranter. Vill du veta mer eller se hur vi kan komma igång med din epost-lista så kontaktar du oss här!

No responses yet

    Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *