fbpx

Planera din kommunikation – Checklista

När du som företagare ska planera din kommunikation är det lätt att fastna på just det – planeringen. Du vet ju egentligen vad det är du vill – du vill få kunder och du vill att dessa kunder handlar av dig. Det låter ju enkelt. Men så va det ju det där med budskap och planering. Det är kanske inte så lätt att ta fram ett budskap som det först kändes. Ett vanligt misstag är att du blandar ihop målgruppens behov med dina egna och då kan det bli svårt att sortera vad det faktiskt är du bör kommunicera. Men – det finns såklart hjälp att få! I den här artikeln går vi genom en checklista vi gillar att jobba efter för att få fram sin kommunikationsplan.

Planera din kommunikation

Steg ett är att just planera. Här börjar vi inte med vad som är snyggt och väljer kanal. Här arbetar du fram VAD du ska kommunicera och VARFÖR. Vidare ska du identifiera VEM du vill kommunicera med. När detta är på plats kommer vi till det snygga – HUR. Till sist landar vi i VAR och NÄR detta material ska kommuniceras.

Kommunikation som fungerar kräver aningen mer planering än att bara slänga ut en budskap och hoppas att någon ser det. Försöker du nå alla når du till slut ingen. Planera din kommunikation efter vår checklista så missar du inget viktigt steg!

Checklista för kommunikation

Vad är problemet – Bakgrunden till kommunikationen

Vilket problem har din målgrupp och hur kan du lösa det? Vilka behov finns som du har produkten/tjänsten/lösningen på? Är den här punkten svår kan ett tips vara att börja med en snabb nulägesanalys.

Vad är syftet?

Varför ska du kommunicera och vad är det du vill uppnå? Mer kännedom, bygga varumärke, fler följare… Att kommunicera har i sig inget självändamål utan är ett verktyg för att ta dig till det mål du satt upp.  

Vem är målgruppen?

En otroligt viktig fråga. Vem är din mottagare? Vilka är de och vad har de för behov, förkunskaper och önskningar? Återkoppla här igen till punkt 1 – problemet din målgrupp har.

Vad är budskapet?

Ja, vad är det du ska säga? För att lyckas här behöver du tänka på att dels formulera din kommunikation från målgruppen synvinkel. Kom ihåg uttrycket att ”försöker du nå alla når du till slut ingen”. Koka ner ditt budskap och paketera det så att din målgrupp blir berörd och förstår.

Ett effektivt sätt att verkligen nå ut är att koppla en känsla till ditt budskap. Berör du mig med ditt budskap kommer jag också ta det till mig. Underhåll, Överraska, Skräm eller gör att jag känner igen mig!

Hur ska du paketera ditt budskap?

Frågan hur kan vara precis hur liten och hur stor som helst. Ska det vara ett inlägg – då kanske en bild ska tas fram. Är det en TV-kampanj är det i stället läge att koppla in produktionsbolag. Kom ihåg att oavsett storlek följa grafisk profil, visuellt uttryck och tonalitet.

Vart ska du kommunicera?

Idag finns en uppsjö av kanaler att välja på. Vart finns din målgrupp? Sociala medier, tidningar, webben, storformat längs motorvägen, TV? Här styr såklart budget och resurser men det är sällsynt att endast en kanal räcker. En mix är helt klart att föredra om möjligheterna finns. Tänk också på att du kan behöva sprida ditt budskap över en längre tid för att få effekt. Bränn inte hela budgeten på en aktivitet.

När ska du kommunicera?

Att välja rätt tidpunkt kan vara avgörande. För sociala medier är vi nere på rätt timma på dygnet medan större kampanjer i tex tidningar och TV måste ha lång framförhållning. Är ditt budskap exempelvis säsongsbetonat behöver även detta tas med i planeringen.

Planera din kommunikation – Checklista för övrigt arbete

Ovan har vi gått igenom checklistan för att få till själva budskapet, utformningen och kanalval. Men det är inte riktigt klart där. Det gäller ju också att kunna få till det man planerat, har råd att betala för det och sen se har uppföljning och utvärdering planerad.

Vilka resurser har du?

Den här punkten ligger sent i listan men är ack så viktig att ha med sig från början. Gyllene regeln är – gör det hellre mindre och bra än större och dåligt. Mäktar du ”bara” med att köra en tidningsartikel och dina egna kanaler. Kör på det och gör det bra!

Intern förankring

Behöver kommunikation också spridas internt? Det är viktigt att alla medarbetare vet vilka budskap, och varför, som företaget just nu jobbar med. Vad är den enskilde medarbetarens del i kampanjen? Kommer en säljkampanj påverka order, kundservice och lager? Finns det anledning att vänta sig fler bokningar och därmed krav på fler medarbetare?

Uppföljning och utvärdering

Se till att redan innan aktiviteten bestämma hur och med vilka metoder uppföljning ska göras. Går det att mäta effekten av kommunikationen? Du vill få svar på hur det gick. Gick det bättre eller sämre än väntat. Vad kan vi ha gjort bättre? För att få tillförlitliga och riktiga data för uppföljning behöver mätvärden sättas innan aktiviteten börjar.

Bockar du av den här listans alla punkter kan du vara säker på att du har en väl genomarbetad kommunikationsaktivitet planerad. För att verkligen optimera arbetet i praktiken kan denna plan gärna kompletteras med en överskådlig aktivitetsplan. Vill du veta mer om hur du planerar din kommunikation och marknadsföring? Då kan det vara läge att höra av dig till exempelvis en varumärkesbyrå. 3Plan hjälper till att sätta upp kommunikationsplaner för både enskilda aktiviteter och hela årsplaner. Hör av dig så ser vi till att du kommunicerar på rätt sätt och på rätt ställe för att nå ut med ditt budskap på bästa sätt!

No responses yet

    Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *