Idag ingår Instagram i den dagliga surfen för i princip alla. Över 90 % av Instagrams användare följer ett företag idag. Här finns otroligt fina möjligheter till att visa vem – inte vad – företaget är. Vi vill som kund idag veta vilka ni är och historien bakom produkten eller tjänsten. Instagram är en utmärkt plattform för just detta. Trots att många känner till detta kan det vara svårt att hålla engagemanget uppe på företagskontot. Kontona gapar tomma eller fylls på lite sporadiskt med nån produktbild eller ett par inlägg om senaste kick-offen. Följarskaran består av de privata vännerna… Men det går att vända – följ den här listan så lyckas du som företagare på Instagram!
Företagare på instagram – Du måste ha företagsprofil
Först och främst – skaffa rätt profil på Instagram. För att få ut max av ert arbete på Instagram är en företagsprofil helt avgörande. Företagsprofilen ger större synlighet på sociala medier och du har möjlighet att skapa annonser. Koppla ihop företagets Facebook och Instagram så är du redo om du vill annonsera också. Att ha en företagsprofil på Instagram är helt gratis och erbjuder kanske främst fyra fördelar;
Enklare att ha kontakt med användare
Möjligheten att lägga till telefonnummer, mejladresser och fysisk företagsadress direkt i profilen på Instagram gör att användaren når ditt företag med ett enkelt knapptryck.
Statistiken över dina följares vanor
Har du över 100 följare får du ut statistik direkt i appen. Du ser bland annat antal följare, nådda konton och innehållsinteraktioner. Riktigt värdefulla insikter som vilka dagar och tider dina följare är mest aktiva, vart dina följare finns demografiskt samt ålder- och könsfördelning ger fint underlag för planering av annonsering. Här får du också bra data för att kartlägga målgrupper och idealkunder.
Skapa fler lyckade inlägg på Instagram
Att posta inlägg är enkelt. Att posta bra inlägg som får fin spridning och engagemang kan vara svårare. Använd statistiken även här. Informationen gällande räckvidd, kommentarer och gilla-markeringar möjliggör smartare planering av framtida inlägg. Kolla hur enskilda inlägg gått och jobba fram mer content liknande det som går bra. Såklart skippar du att skapa fler liknande de som går dåligt.
Annonsera på dina kanaler
Med företagsprofil och ihopkopplad facebook/instagram öppnar sig världen av annonsering på dina kanaler. Du har plötsligt möjlighet att jobba i Ads Manager som vi absolut rekommenderar för all annonsering på dessa kanaler.
En bra presentation är avgörande
Då har vi rätt profil uppsatt och behöver se över själva innehållet i vår ”bio”. Bion är din ”hemsida” på Instagram och här gäller det att se över presentationen. Den ska vara tydlig och informativ. Den här checklistan är en bra start för att få till en bra bio för ditt företag.
- Företagets profilbild. Måtten är 180×180 px. Använd företagets logotype om den får plats. Får inte hela plats används ett grafiskt element. Profilbilden syns i flödet så använd en bild som ger hög igenkänning!
- Namn. Detta fält är inte samma sak som användarnamnet. Här finns bästa möjligheten för att optimera sin sökbarhet på Instagram genom att använda en slogan eller andra ord som företaget arbetar med.
- Användarnamnet är det namn som själva kontot har. Det som valdes när kontot skapades. Försök att använda samma namn på alla kanaler om det går. Undvik också förkortningar, understreck och väldigt långa namn.
- Webbplats är ju såklart länken till er webbplats. Här kan man, om man vill, jobba med länkträd och landningssidor till tex en aktuell kampanj, blogginlägg eller artikel. Kom bara ihåg att byta länk när det är dags för något nytt.
- I biografin gäller det att optimera. På 150 tecken ska du förklara vad företaget gör och erbjuder. Vad gör företaget/produkten/tjänsten unik och får dina besökare att vilja följa dig? Här finns möjligheter att ha med emojis. Kanske en slogan passar bra?
- Kategori presenteras under ditt namn och här väljer du något som passar in på företagets verksamhet. Smart då det hjälper din besökare att förstå vad företaget är – då kan du skippa just det i din bio och spara värdefulla tecken.
- Kontaktalternativen är ett absolut måste att hålla uppdaterade. Det är värdefulla knappar där dina följare med ett klick kan bli din kund!
- Kan du erbjuda köp/boka/reservera direkt? Då är åtgärdsknapparna något för ditt företag. Här kan du erbjuda detta direkt!
- Profilvisning kan avaktiveras. Men – gör inte det!
Bra content är nyckeln för att lyckas som företagare på Instagram
Då ska vi gå in på ditt content. Vad ska du som företagare egentligen posta? Det finns inga regler och riktlinjer som ger exakta svar så här måste faktiskt testa sig fram. Att använda sig av statistiken som vi nämnde ovan ger fina insikter om vad dina följare gillar och vill läsa om. Några tips och lite hjälp på vägen ska vi dock titta lite närmare på.
Hitta ditt företags nisch
Skriv inte om allt. Försök inte nå ut till alla, det leder i slutändan till att du inte når ut till någon. Visa tydligt vad du erbjuder och bli en expert på just ditt område. Ett litet tips på vägen är att skriva till en person – din idealkund. Vad vill just denna kund läsa om och lära sig? Vilka problem har just den här kunden som ditt företag och ditt kunnande lösa?
Ge värde i ditt content
Dela med dig av din kunskap, ge lösningar på problem och var bjussig. Att ge, ge och ge lite till är vägen till framgång. Du måste skapa värdefullt innehåll som gör att din målgrupp vill följa dig. För att lyckas som företagare på Instagram måste du skriva för mottagaren – inte för dig själv.
Skapa engagemang och interaktioner
Bra grundord att jobba med när man skriver innehåll för sina kanaler är utbilda, underhåll och berör. Det ger engagerade följare. Det ger också inlägg som ger kommentarer, gilla och delningar. Men glöm inte att också vara mottagare själv. Dela, gilla och kommentera dina följares inlägg. Var aktiv i ditt och dina följares content för att skapa ett community.
Använd Instagrams olika funktioner
Det här kan bli flera inlägg i sig men vi ska kort bara nämna det som ett tips. Instagram har många olika funktioner och såklart ska vi som användare helst använda alla. Det kanske blir övermäktigt men kika på de olika och välj någon eller några. Kanske är stories bra att börja med? Jobba med karuseller och rörligt i de vanliga inläggen. Instagram vill att användarna ska stanna så länge som möjligt i appen så allt du skapar som gör just det främjas.
Annonser på Instagram
Då kommer vi till att köpa sig framåt i Instagrams värld. Att annonsera (sponsra) inlägg kan absolut vara ett sätt att nå både nya följare och få nya kunder. Välj med omsorg när du jobbar med annonsering. Korta budskap och erbjudanden som den potentiella kunden snabbt kan överblicka är att föredra. Du ska trots allt få uppmärksamhet i det vanliga flödet.
Det fina med sponsrade inlägg på Instagram kan man styra exponeringen så att innehållet visas till personer som är intresserade av det du vill säga eller sälja.
En liten varning här bara är att inte helt förlita sig på att annonsera. För lyckas som företagare på Instagram går det inte att enbart köpa sig fri. Du måste forfarande checka av allt ovan för att börja bygga företagets konto och community på Instagram!
Vi vet att det kan kännas övermäktigt att börja sin resa på Instagram eller någon av de andra sociala kanalerna. För att få ordning och allt rätt och riktigt från början kan det vara värt att investera i lite hjälp av en byrå. Vi kan hjälp till att både sätta upp strategiska planer och skapa content för kanalerna. Kontakta oss gärna för att se hur vi kan hjälpa dig att bygga upp företagets sociala medier!
No responses yet