fbpx

Relationsmarknadsföring som strategi för lojala kunder

Som företagare har vi utöver allt annat en dröm – att få nya, och sedan behålla, våra kunder. Just det där med att behålla kunder kanske är drömmen av drömmar. En lojal kund som inte bara återkommer utan som kanske också berättar om oss för andra, rekommenderar oss till vänner. En ambassadör. För dessa kunder finns en strategi som killas relationsmarknadsföring. Låt oss kika lite på vad detta är och hur du kan jobba med detta för att behålla dina lojala kunder!

Relaterat – Om ambassadörer för ditt varumärke

Bra relationer med sina kunder är lönsamt.
Bra relationer med sina kunder är lönsamt. Lojala återkommande kunder både spenderar mer hos dig och är de riktigt nöjda kommer de prata om dig med sin omgivning. En kund som blir en ambassadör är det bästa du kan önska dig!

Relationsmarknadsföring eller CRM

Relationsmarknadsföring heter på engelska Customer Relationship Management (CRM) och är sedan över 30 år tillbaka ett ”hett” begrepp inom marknadsföring. Namnet förklarar ju tydligt vad det hela går ut på. Att skapa, och vårda, relationen till din kund. CRM som begrepp slänger vi ju oss med nästan dagligen då de flesta företag idag jobbar med CRM-system. Ett CRM-system är dock endast ett verktyg som hjälper oss att arbeta med vår relationsmarknadsföring. Att bara ha systemet räcker inte utan själva relationsmarknadsföringen som strategi för lojala kunder är något annat.

Relationsmarknadsföring som strategi

Det är lönsamt att ha bra relationer med sina kunder – både för att lojala återkommande kunder spenderar mer pengar hos oss och för att detta kan ske till mindre kostsam marknadsföring. Vi känner ju redan kunden och kan därför rikta marknadsföringen helt rätt direkt vilket sparar både tid och pengar. Det innebär att steg ett i att jobba med relationsmarknadsföringen är att lära känna dina kunder och sedan se till att er relation blir en fördelaktig sådan – för er båda!

Alla företag, oavsett storlek, kan jobba med relationsmarknadsföring. Grunden är att få alla kunder att känna sig sedda och hörda. Den enda gången du egentligen fokuserar mest på din marknadsföring är för att locka nya kunder. I övrigt blir arbetet med att behålla de befintliga kunderna väldigt nöjda och glada. Enkelt förklarat. Så hur gör man då?

Grunder för relationsmarknadsföring som strategi för lojala kunder

Det finns några grundläggande principer för att jobba med, och lyckas, med relationsmarknadsföring som strategi för lojala kunder.

Lär känna din målgrupp

A och O såklart. Samla in så mycket information om din målgrupps behov, problem och önskemål. Du vill veta så mycket som möjligt för att kunna erbjuda och leverera på topp. Optimalt gärna erbjuda något som kunden knappt själv kommit på att denne behöver. Ditt budskap ska, i den bästa av världar, ge en effekt av ”Åh vad bra, det där är ju precis vad jag vill ha/behöver/letar efter”

Var finns dina kunder?

Nästa otroligt viktiga parameter för att lyckas är finnas där kunderna är. Här snackar vi allt från vilka sociala kanaler de hänger på till vart de bor, handlar och gör på både arbetstid och fritid. Du måste finnas där dina kunder finns för att nå ut med din relationsmarknadsföring.

Kundservice

De är dina kunder – din kundservice är avgörande för att de ska stanna. Det här kan ju tyckas självklart men även en återkommande kund behöver få känna sig lite VIP. Varje order ska läggas, packas, levereras och följas upp lika bra som om det vore första gången.

CRM-systemet

Och här – i slutet av listan – här kommer CRM-systemet. Såklart ska du investera i ett bra verktyg för att kunna hålla koll på dina kunder. När är det dags för service och är det att ringa och fråga om påfyllnad? Kanske ett erbjudande till födelsedagen eller ett erbjudande lokalt i samband med ett event.

Summering

Relationsmarknadsföring är inte bara ett otroligt givande sätt att arbete på, det är också effektivt – både för ökade intäkter och minskade kostnader. En bättre win-win kan man knappast få. Men är det enkelt? Både ja och nej. Har du få kunder är det möjligt att hålla det hela i huvudet men jobbar du med många kunder eller har en mängd produkter börjar det bli knivigt. Då är det läge att se över ett CRM-system.

Är du sugen på att börja med relationsmarknadsföring? Hör av dig så hjälper vi dig komma i gång. I nästa artikel kommer en kanonbra lista med 10 konkreta tips på hur man faktiskt kommer i gång med relationsmarknadsföring. Vi delar med oss av de 10 främsta sakerna vi tar tag i när vi hjälper kunder att påbörja sitt relationsmarknadsföringsarbete.

No responses yet

    Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *